“Click a l’Institut”, un servei socioeducatiu per a adolescents que volen fer el 'click'


Autors: Luis Freitas, Berta Valenciano i Carles Nieto

Imagina per un moment que estàs fent un examen. No és un examen qualsevol. T’hi jugues quelcom important. Nerviós i suant mires la primera pregunta; però t’has quedat en blanc. Ja fa estona que la mires, provant de connectar. Te la saps. Saps que te la saps....però no et surt res. De cop i volta et relaxes, et dones espai, t’escoltes i, tot d’una, no saps ben bé com, les paraules comencen a sorgir en el teu cap... i d’aquí, al teu bolígraf...Acabes de fer click.

Els adolescents escolten molt sovint frases com “si no estudies no seràs ningú”, “els joves d’avui dia no teniu futur”, “ja saps què seràs quan siguis gran?”. La família, l’institut, la televisió, les xarxes socials... tothom hi diu la seva però, i ells, què en pensen? Com se senten? La realitat és que sovint ho viuen amb molta pressió, una pressió que els pot provocar angoixa i bloqueig. Són joves que necessiten espai, reflexió, confiança... són joves que necessiten fer el click.

Molts d’ells no tenen clar el seu futur. Miren endavant i no el veuen amb massa optimisme. Poden estar desorientats, desmotivats, però no perdem de vista que són adolescents i que, per tant, és lògic i fins i tot aconsellable que tinguin dubtes. Però el que està clar és que tots, tots, tenen potencial i moltes coses per oferir.

Però és bàsic que siguem conseqüents amb el que els demanem: volem que es defineixin, que pensin en el futur, que mesurin les conseqüències de les seves accions... però, a l’hora, no els reconeixem l’autonomia per a prendre les seves pròpies decisions.

I és en aquest context, conscients d’aquesta realitat i de la necessitat de donar suport als joves a partir del seu potencial i apoderant-los en la seva autonomia, va néixer el Projecte Click.


Un projecte de la Fundació IReS

El Projecte Click és un servei socioeducatiu gratuït d’acompanyament a adolescents i joves que la Fundació IReS porta a terme al Districte de Sant Martí de Barcelona des de 2015.

Al Click arriben joves derivats de serveis socials, instituts, altres entitats del territori, projectes propis de l’entitat i, per descomptat, joves per iniciativa pròpia. Amb ells treballem des dels àmbits individual, grupal i comunitari per tal d’ajudar-los a millorar les seves competències, sempre a partir de les seves habilitats i interessos. El potencial de cada jove és, per tant, el punt a partir del qual realitzem una tasca d’acompanyament socioeducatiu. Adaptem els continguts i la metodologia al llenguatge dels joves i traiem el màxim partit de les noves tecnologies.

El “Click a l’Institut”

A l’abril de 2016 neix “Click a l’Institut”, una rèplica del servei als instituts amb la intenció de treballar amb els joves en el seu context i en el seu entorn social i quotidià, per facilitar que el coneguin i que els sigui fàcil accedir-hi.

L’institut triat per a la prova pilot va ser el Bernat Metge del barri de la Pau de Barcelona, un centre on la Fundació IReS ja hi feia activitats de reforç educatiu gràcies al lideratge de la Taula Proinfància de Verneda – La Pau. El projecte es va posar en marxa amb un grup reduït d’alumnes de 3er i 4rt d’ESO, i en estreta col·laboració amb la coordinació pedagògica i l’àrea d’orientació de l’Institut. TotS hi participaven a proposta dels seus tutors. L’objectiu inicial estava centrat en l’orientació formativa i prelaboral, doncs es tractava d’alumnes amb importants mancances en aquest aspecte.

Durant el curs es va convidar als joves a reflexionar sobre com eren, què els agradava fer, què feien, per què ho feien i, el més important de tot, si era allò el que realment volien fer. L’autoconeixement els dóna les eines per a que els seus gustos i habilitats esdevinguin el motor de la seva dinàmica vital. I es treballa des de l’apoderament perquè els propis joves siguin capaços de conduir el seu futur més proper. I el més important, que aquest sigui el seu futur desitjat, no imposat.

En acabar el curs va arribar el moment de fer les valoracions pertinents i, per part dels joves, van sorgir frases com ara “jo em pensava que això era una altra cosa”, “creia que ens explicaríeu els diferents tipus de professió”, però també “m’agrada el que estem fent” o “em sembla molt útil”.

La bona experiència durant aquesta prova pilot ens va portar a decidir conjuntament amb l’Institut Bernat Metge que l’activitat “Click a l’Institut” continuria per al curs 2016-17 de forma consolidada.

Com es consolida el projecte a l’institut?

Aquest curs ha començat amb un grup més ampli. El perfil dels joves també s’ha ampliat. Ja no només parlem d’alumnes amb importants dificultats en el rendiment acadèmic i l’adaptació al grup, sinó que treballem també amb nois i noies que els seus tutors consideren que necessiten un acompanyament per tal que identifiquin el seu potencial, el seu desig, i aprenguin a traçar un circuit de futur en el que se sentin a gust. Ho fem a través de dinàmiques grupals vivencials que provoquen reflexions i canvis en un espai obert, lliure i constructiu, i propiciant també espais individuals.

En un dia qualsevol del “Click a l’Institut” els nois i noies van arribant a poc a poc. Nosaltres sabem que l’estona abans de començar l’activitat en sí és fonamental i per això donem aquest espai... arriben amb molta calma. Porten tot el dia complint horaris estrictes i ja ens va bé donar aquest espai de benvinguda. Aquests són també els moments que permeten construir i consolidar el vincle entre els educadors i els joves des d’una relació horitzontal. En aquest espai, comparteixen com es troben: una noia ens explica que aquest matí a l’hora del pati hi ha hagut un conflicte entre dos alumnes, un noi està preocupat perquè el seu mòbil comença a fallar... Sovint trobem joves que s’han acostumat a escoltar només allò que fan malament, i no posen en valor les seves habilitats. Dins del grup veuen que moltes de les coses que els angoixen també els passen a la resta.

El moment d’acabar la sessió també és molt important. Els nois i noies tenen un espai per dir com marxen i què s’emporten. La dinàmica l’han adoptat de manera natural, i tots expressen què els ha semblat la sessió i que n’esperen de les properes.

L’assistència al Click es voluntària. Cap alumne hi ve obligat. Això els sorprèn molt en un inici, però després ho veuen igual que nosaltres, com un avantatge que no fa més que multiplicar la motivació, un element imprescindible per fer click. I el cert és que els agrada venir. Diuen que ho passen bé i no hi falten gairebé mai.

Com veuen els adolescents el Click?

Fa uns dies els vam preguntar als joves del Bernat Metge què era per a ells el Click. Volíem fer-los partícips d’aquest article a Social.cat, aportant la seva visió, perquè al Click tot es fa de manera conjunta.

Els vam plantejar el repte de crear una campanya publicitària simulada, a partir de la reflexió de quin valor té per a ells venir els dimecres el Click. Tots hi diuen la seva, sense por, no hi ha males idees. De tot plegat en va sortir una llarga llista de motius pels quals els agrada venir i conceptes que els venen al cap i que relacionen amb el Click: trencar la rutina, motivació, eines per emprendre el futur, reflexió, revelar-te als pensaments comuns, superar el temor al “què passarà”, llibertat per expressar....

De la llista de motius, i després d’una constructiva dinàmica, en va sortir un eslògan fet per ells: “Aprèn de tu amb nosaltres”.

Un noi ens explica que avui ha tingut un mal dia. No ens diu la raó. No cal. No és el moment, no és lloc i, sobretot, no vol. Només ens diu que està content d’haver vingut avui i que marxa animat. No sabem el per què, però d’alguna manera aquest noi acaba de fer un click.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article