El teu fill o filla vol ser ‘youtuber’? Fes ‘like’!


Comença a ser un tema recurrent en sopars d'amics on coincideixen mares i pares amb fills i filles adolescents (i fins i tot no tan adolescents): “Sabeu què? Ara el nostre fill o filla diu que vol ser youtuber!”

D'entrada als adults ens cal un esforç per esbrinar què carai vol dir això de ser youtuber.És una professió? No era una afició i prou? De debò hi ha gent que viu de ser youtuber? Algú treu el mòbil. Comencen a mirar vídeos de youtubers famosos i no arriba precisament la tranquil·litat. Alguna d'aquestes celebritats transmet una imatge frívola i superficial. Hi veuen valors consumistes que inclouen infants petits recomanant a altres joguines per comprar. I també escolten en alguns casos, un llenguatge violent o masclista.

El Projecte Click de la Fundació IReS és un servei d'acompanyament socioeducatiu adreçat a adolescents i joves. A través d'acompanyament individual, els ajudem a dissenyar un pla de desenvolupament personal. Però al Click, les activitats grupals i comunitàries tenen molt de pes. Va ser en aquest marc quan l'estiu passat, vam decidir començar a treballar YouTube  com una eina educativa. Volíem treballar amb els joves des del seu propi terreny, i està clar que YouTube és un espai per on circulen com per casa. El xoc generacional quan treballes amb joves és cada cop més gran però nosaltres el fem servir per posar al projecte un polsim de sentit de l'humor.

Música? Saben què és una cinta de casset per la sèrie Per 13 raons, i el disc de vinil els sembla un objecte de museu. La música s'escolta al mòbil en format MP3 i, sobretot, es consumeix per YouTube. Per no parlar dels videojocs! És divertit explicar-los-hi que no fa tants anys, per jugar, t'havies d'esperar que una cinta de casset carregués el joc. Ara els jocs són online i a YouTube hi pots trobar aquells trucs que et faran millorar el teu rendiment.

Però el nostre objectiu era que els nostres joves fessin un salt. D'usuaris i usuàries de YouTube a protagonistes. Per què no ens atrevim? En realitat és com conèixer un idioma i no parlar-lo mai. Però ser protagonista a YouTube va més enllà de ser youtuber. Gràcies al taller i la creació del nostre canal hem pogut aprendre la feina que hi ha rere d'aquells minuts de vídeo, que inclou la creativitat, decidir temes pels vídeos, fer el guió, repartir tasques, gravar, muntar i editar....

Com a educadors i educadores, som conscients que a YouTube, i a les xarxes socials en general, es poden donar situacions de manipulació i vulnerabilitat, on la sobreexposició posa en risc la privacitat i, per descomptat, on es produeix assetjament virtual. En som conscients, però també sabem que no serveix de res mirar cap a una altra banda i encara menys prohibir. Aquests riscos no deixen de ser una oportunitat educativa més per treballar amb els nostres joves i ajudar-los a prendre consciència de la importància de la protecció en el món virtual. Però defensem YouTube i ho fem com a eina d'apoderament per als joves.

L'any passat, va arribar al Projecte Click el Roc Massaguer conegut a YouTube com @Outconsumer. El youtuber no només té més de 700.000 subscriptors al seu canal i parla videojocs amb els seus seguidors, sinó que també és algú que defensa uns valors associats a la xarxa, molt especialment quan estan en mans de gent jove. És periodista de formació i ha realitzat ja diverses xerrades i cursos adreçats a joves i a professionals de l'educació.

Al nostre curs es va produir aquell efecte gairebé màgic que tants educadors i educadores que treballeu amb adolescents i joves heu pogut viure algun cop. Un grup de nois i noies que venen de situacions familiars, socials i econòmiques complicades; que no troben encaix en el procés formatiu formal; que tenen dificultats per relacionar-se amb els iguals; que es troben desorientats, com correspon a aquesta etapa vital, però també desmotivats; i que, de sobte, troben una motivació comuna (en aquest cas un taller creatiu al voltant de YouTube) i, sense saber com, tot comença a rodar.

Va acabar el curs i vam ser conscients d’allò que havia aportat al Projecte Click a nivell de cohesió de grup i treball en equip. És per això que en aquests dies arrenquem la 2a edició del taller Fes Click a YouTube amb l'objectiu d'oferir als nostres joves un espai on es fomenti la participació real i efectiva dels adolescents i joves amb veu pròpia, on puguin expressar-se amb llibertat i fomentant l'esperit crític.

En definitiva, són dies d'estiu per als nostres joves. I els pensem aprofitar. Ens posarem, això sí, crema solar, tindrem en compte la hidratació. Anirem amb compte quan hi hagi tempesta i vigilarem els taurons. Però arribem amb molta il·lusió de gaudir deu dies intensos. Per compartir, crear, pensar, connectar i passar-nos-ho bé.

L'any passat vam tenir la sort de comptar amb la visita del youtuber, humorista i dibuixant de còmics Loulogio, que va fer una xerrada als joves sobre l'humor a YouTube. En un moment donat els va dir: “Sabeu aquesta gent que va dient amb orgull que ells ho han aconseguit tot sols a la vida? Doncs potser és veritat, però s'han perdut el millor. No ho han pogut fer amb altres”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article