El temps lliure dels nostres infants

Aquesta època de l'any ens porta a reflexionar al voltant d'aquest tema. Les vacances escolars proporcionen unes possibilitats als nois i noies que no són factibles al llarg del curs escolar. El temps lliure de que disposen es pot utilitzar de diferents formes, com a temps de descans entès com a regenerador d'energies, temps per recuperar la força mental i física que s'ha anat desgastant al llarg del curs i que possibiliti, augmenti o mantingui el rendiment en el treball de cara al curs vinent.

També és un temps d'evasió, també necessària, ja que el curs escolar està ple de rutines (educatives) però també de tasques monòtones i, de vegades, poc creatives en funció del projecte educatiu de l'escola a la que assisteixen. Aquesta evasió té el risc de la manipulació que intenten exercir els diferents mitjans de comunicació que volen transmetre il·lusions i desitjos, imatges i models que moltes vegades no concorden amb les necessitats d'evasió dels nois i noies.

Els mitjans de comunicació (amb els seus anuncis) intenten encarrilar els desitjos cap al consum. El consum té els seus perills i cal educar-los en mesurar els pros i contres de les ofertes que venen dels mitjans. La pràctica educativa, en aquesta època, és tant vital com al llarg del curs. S'ha d'aprofitar el temps de lleure per desenvolupar les capacitats de cada noi/a tant físiques, com mentals o socials a través de l'esport, l'art i sobretot la pràctica dels valors.

Sortosament disposem de moltes activitats educatives ofertes pels diferents ajuntaments, la Generalitat, el moviment escolta, etc. Totes elles en forma d'escoles d'estiu, casals, colònies, convivències, tallers, etc. Tots ells guiats per un projecte que inclou la pràctica dels valors fonamentals. Felicitem totes les iniciatives que, d'una forma divertida i amena, ajuden a les famílies en la important tasca de l'educació dels fills.

És important que es treballi la presa de decisions amb els nois i nois per implicar-los en l' elecció de l'activitat més adient, segons les seves necessitats i preferències: més socialització, més agilitat física o més agilitat mental aprenent nous coneixements.

El temps lliure, el temps d'evasió, té el risc d'omplir-se totalment amb la pràctica de les TIC. En aquest punt els educadors han de ser molt equilibrats. Les TIC són el futur. Pel que fa a la innovació, però, no s'ha d'oblidar ni minimitzar el mal que pot fer, si se'n fa un mal ús. Cal tenir present que els nens, fins i tot menors de 2 anys, senten una gran fascinació pels aparells tecnològics. Quan són tant petits cal ser molt curosos ja que un ús inadequat pot ser perjudicial per desenvolupar la capacitat de concentració necessària per a altres activitats, com ara llegir un llibre més endavant. Un mal ús de les tecnologies pot arribar a saturar els sentits i tornar l'infant impacient perquè la velocitat de la realitat l'avorreix amb la possible dificultat de no adaptar-se a aquesta realitat. Per tant, les TIC han de tenir el seu lloc en el temps lliure i les vacances, però sota control i d'una forma equilibrada.

Vetllem perquè els nois i noies gaudeixin de l'estiu de forma qualitativa i aprofitem-lo perquè enforteixin els vincles familiars i d'amistat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article