Apunts sobre l'educació de persones sordes


Vídeo: Josep Segimon / Traducció: Judit Farrerons

En tots els anys de la meva lluita i participació en política educativa de persones sordes he reivindicat sempre una sèrie d'aspectes. Durant les etapes primerenques els infants requereixen d'una exposició natural als estímuls visuals i a la llengua de signes a partir de la qual es construeix i apareix el joc lingüístic i sensorial. Aquests estímuls també poden incloure sorolls, vibracions o altres complements, però cal prioritzar la comunicació significativa en llengua de signes amb estratègies per captar l'atenció lingüística.

Durant aquests anys d'escola bressol, així com després en l'educació primària, és important que els infants sords estiguin agrupats i puguin adaptar-se al model bilingüe. Això vol dir, en primer lloc, que la llengua vehicular entre professorat i alumnat sord ha de ser la llengua de signes, sense la interpretació d'una llengua a una altra. En segon lloc, els nens han de tenir una persona adulta sorda com a model de referència en què s'hi puguin reflectir.

Pel que fa a la intervenció en logopèdia, és un servei que no ha d'interferir el procés educatiu amb adaptacions curriculars, sinó que s'ha de mantenir bàsicament el mateix currículum que els companys oïdors. En aquesta línia de respectar la igualtat i d'evitar la discriminació educativa, fins i tot es podria ensenyar música adaptant la pràctica segons les restes auditives de cada infant, i fent més èmfasi en el treball sobre el ritme i la historia de la música. Per tant, la logopèdia s'ha de considerar com a complementària, que podria comportar l'ampliació d'alguna hora setmanal, però mai no hauria d'alterar el contingut curricular.

Finalment, en els cursos d'educació secundària i de les post-obligatòries, cal introduir la interpretació en llengua de signes als centres ordinaris perquè els companys sords i oïdors puguin cursar-los conjuntament. Igualment, la disponibilitat d'intèrprets ha de continuar a l'etapa educativa. En conclusió, el principi rector a seguir en l'educació de les persones sordes ha de ser sempre evitar rebaixar matèria ni fer adaptacions curriculars especials, tot observant alguna particularitat específica, com ja he esmentat sobre els continguts musicals, i que dependran segons cada cas particular.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article