‘Vaping’, el fenomen de les cigarretes de iogurt


Com a preventòleg em relaciono amb un volum important d’infants i joves, sempre parlant dels riscos i virtuts del consum de drogues i els usos de pantalles des de la perspectiva de la reducció de riscos i el foment del pensament crític. De les nostres converses hi ha dos temes que em fascinen últimament, ja que han agafat molt de protagonisme entre joves. El primer es diu Fortnite, no faré pas comentaris; el segon, el vape, vaping o cigarretes electròniques.

És evident que el nombre d’usuaris d’aquests productes ha augmentat significativament però, de què estem parlant?El vape, e-cig o les cigarretes electròniques són dispositius amb una o més bateries que escalfen unes resistències en contacte amb cotó i aquestes evaporen un líquid compost bàsicament de glicerol, propilenglicol i aromatitzants,als quals hi ha l’opció d’afegir-hi nicotina amb més o menys quantitat que, finalment, les persones consumidores acaben inhalant.

Quina gràcia té això? D’una banda, cal destacar el perfil de persona fumadora que troba en aquest producte un element alternatiu al tabaquisme, ja sigui com a estratègia per deixar de fumar o per minimitzar els efectes nocius del tabac, com a tècnica de reducció de danys. Sovint aquestes usuàries opten per rebaixar el percentatge de nicotina de manera gradual mantenint l’hàbit d’inhalar amb líquids i dispositius que imiten el sabor i l’experiència de fumar tabac eliminant-ne la combustió, fenomen causant de l’aparició d’un miler de tòxics i agents cancerígens.

A l’altre pol ens trobem amb persones “vapejadores”, que no venen del consum de tabac i no busquen els efectes de la nicotina. Persones que troben en el vaping la possibilitat de fer grans núvols de vapor amb una varietat enorme de sabors molt atraients, com ara dònuts glacejats, fruits secs amb bourbon, iogurt amb cereals o mescla de fruites tropicals. Val a dir que també el disseny de l’embalatge i les etiquetes són molt atractives i semblen pensades exclusivament per atraure al públic més jove. Arrel de les crítiques rebudes per aquest fet, la comunitat defensora del vape va respondre amb una campanya que no va tenir massa ressò #AdultsLoveFlavors.

La indústria del tabac i la farmacèutica tenen l’ull posat en aquests productes des de fa ja uns quants anys pels evidents interessos econòmics que representen. Així, aquests lobbies i altres organitzacions de la comunitat mèdica i científica inverteixen en investigació generant estudis contradictoris com és el cas de la revista The New England Journal of Medicine i el seu article sobre la troballa de formaldehid a les e-cig, que va generar molta controvèrsia i que va desmentir amb detall el Dr. Konstantinos Farsalinos, cardiòleg i investigador, al seu article sobre el formaldehid al vapor de les cigarretes electròniques.

El Dr. Joan Grimalt de l’Institut d’Investigació Ambiental del CSIC desmenteix l’efecte del fumador passiu de les cigarretes electròniques i diu que el nivell de toxicitat dels e-liquids és menys que mínima donat que la glicerina i el propilenglicol són additius alimentaris. La OMS, per contra, no reconeix aquesta pràctica com a font alternativa de nicotina donades les incerteses de caràcter científic que arrossega l’ús d’aquests dispositius.

El novembre de 2017 s’aprova al consell de ministres espanyol el Decret llei que regula les cigarretes electròniques, i esmena les mateixes indicacions legals que el tabac tot i que aprova la venda online i en denega la venda transfronterera. Aquesta llei es revisarà l’any 2020 i caldrà veure com evoluciona aquest negoci sobretot pel que fa als i les joves, doncs és evident que en aquest moment experimenten amb aquests productes sense gaire pudor.

Youtube i Instagram són aparadors dels interessos de la societat que recull un fenomen relacionat amb el vaping que res té a veure amb les persones exfumadores. Es tracta de la moda de fer trucs amb vapor a la que fins i tot s’ha sumat el famós youtuber Elrubius. El principal referent en aquest moments és el jove Austin Lawrence que compta amb dos milions de subscriptors al seu canal on col·lecciona vídeos amb més de 40 milions de visualitzacions en alguns casos.

Un element molt interessant a treballar amb joves i famílies és el que deriva del factor econòmic del consum, doncs aquesta moda no es barata si tenim en compte que els dispositius d’inici costen entre 20 i 100 euros i que els e-liquids tenen un preu mitjà d’uns 18 euros cada 50ml, tinguin o no nicotina. Així doncs, les persones més expertes hi trobem infinitat de marques que ofereixen els seus dispositius i elements manuals, mecànics i electrònics, així com tot un mercat de productes consumibles per a tots els gustos que recull molt bé El Mono Vapeador al seu web i canal de Youtube.

Podríem dir que la barrera econòmica per accedir al mercat del vape esdevé un factor de protecció per als i les més joves. Ara bé, vist els milions de dòlars que factura Fortnite gràcies a mares i pares d’infants i joves del món occidental, en tinc certs dubtes.

Respecte la gran preocupació sobre el consum de vape en joves no fumadors i el perill que es passin a la nicotina, haig de dir que no detecto aquest fet de manera significativa als centres educatius de secundària. Aquest neguit de pares i mares pot tenir a veure amb falses creences instal·lades a la nostra societat com es el cas de la teoria de l’escalada en el consum de drogues que afavoreix actuar des de la por i no pas des del coneixement i la comunicació familiar.

Com es pot veure, encara estem lluny de promoure un missatge mínimament unitari al respecte però, pel que fa a l’educació d’infants i joves, cal tenir molt clar que aquesta pràctica no és innòcua i que, en definitiva, el que ens interessa a tots i totes és ser capaços de trobar arguments representatius i eficients per a la promoció dels hàbits saludables.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article