Discapacitat i capacitat

Les persones amb discapacitat han de demostrar que estan capacitades per poder desenvolupar una feina, molt més que qualsevol altra persona que no estigui diagnosticada amb una discapacitat o incapacitat laboral determinada. Parlo de discapacitat perquè els conceptes minusvàlid o persona amb minusvalidesa van quedar substituïts per l'Organització Mundial de la Salut (OMS) el 2001 per la seva connotació pejorativa. Encara avui, 18 anys després se segueix fent-ne ús, malgrat que per etimologia significa menys (minus)vàlids. El llenguatge és molt important, ja que estigmatitza, etiqueta i genera consciència i prejudicis. Des de fa uns anys s'està parlant també de diversitat funcional per referir-se a les persones amb discapacitats. Tanmateix és un concepte que no té el consens del sector i està en ple debat. Parlarem doncs, de persones amb discapacitat o persones amb una incapacitat i no de discapacitats o incapacitats. Un llenguatge inclusiu i respectuós, apodera.

En l'àmbit de l'orientació laboral, i en concret en el treball amb persones amb discapacitat física, sensorial o funcional, ens trobem amb persones altament qualificades i vàlides per desenvolupar tasques i ocupacions específiques.

Massa sovint, les empreses que contracten persones amb discapacitat ho fan en compliment de la LGD (Llei General de la Discapacitat). L'objectiu de les persones que ens dediquem a l'orientació laboral d'aquest col·lectiu i els tècnics/es d'empresa és aconseguir que aquesta contractació sigui per voluntat i sensibilització o bé per política de RSE. Que deixi de ser una obligació que si no es compleix es penalitza.

Moltes empreses tenen persones contractades en els seus equips que tenen una discapacitat i no ho saben. Existeixen molts prejudicis a l'hora contractar una persona amb una discapacitat, a priori pot influir la decisió en un procés de selecció. Les persones amb una discapacitat estan molt i massa acostumades a donar explicacions, a justificar-se en una entrevista de feina, acostumades a haver d'omplir buits laborals en els seus currículums..

La meva experiència com a tècnica d'empresa i d'inserció laboral amb persones amb discapacitat és que són persones immensament vàlides i treballadores, amb tantes o més ganes, il·lusió i motivació que altres persones que no han hagut de conviure amb una malaltia, accident laboral o discapacitat temporal o total que els acompanyi tota la vida.

Quan una persona ha nascut o ha hagut d'aprendre a conviure amb una malaltia o incapacitat adquireix, en la gran majoria dels casos, un tarannà lluitador per aprendre d'aquesta situació i sortir enfortit. El que coneixem com a resiliència. També és cert que es pot viure la discapacitat sobrevinguda com una gran vulnerabilitat i una suma de dificultats que no deixen ni a la persona que la pateix ni al seu entorn en una situació fàcil.

Els i les professionals de la pedagogia estem presents i desenvolupem la nostra tasca tant en l'àmbit laboral i d'empresa portant a terme formació per a l'ocupació i promoció, orientació i selecció professional; com en l'àmbit social fent atenció directa a les persones en situacions de risc. Els pedagogs i pedagogues com a transformadors de realitats som motors de canvi. La pedagogia és una eina molt poderosa que promou el canvi, i com orientadors laborals amb persones amb discapacitats fem una tasca en aquest acompanyament i ajut envers l'acceptació de la discapacitat, de l'autoconeixement de les pròpies competències i les que es poden desenvolupar, en aquest reinventar-se i reorientar la pròpia trajectòria laboral i professional cap a noves fites.

És un privilegi i una responsabilitat poder formar d'aquest procés de regeneració i auto descobriment de les capacitats, del que sí que tinc i treure el focus en el que no tinc o em manca ara mateix a causa de la meva malaltia o discapacitat.

Seguim treballant per sensibilitzar les empreses, les seves direccions, les persones que porten a terme els processos de selecció de personal... Seguim treballant per donar visibilitat a les persones amb discapacitat i per normalitzar la seva incapacitat en el món laboral.

Seguim treballant per tal que el mercat laboral ordinari deixi de banda el prejudicis i aculli i incorpori en els seus equips de treball persones vàlides i treballadores, seleccionades per les seves competències tècniques i transversals i no d'acord amb un certificat de discapacitat, on un grau en tant per cent sigui un impediment pel desenvolupament professional.

Seguim treballant amb les escoles per educar en valors, amb respecte i donar visibilitat a les persones amb discapacitat, per normalitzar des de ben petits i canviar la mirada. Els ulls amb els quals es mira a les persones amb discapacitat pot canviar i de fet, està canviant. Només cal seguir treballant.

Seguim fent pedagogia perquè“ens falta pedagogia de la discapacitat, educació en la diversitat, en el respecte al diferent i empatia”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article