Arriba el fred i es dispara el consum energètic: podem controlar la pujada de les factures?

Els Punts d'Assessorament Energètic de l'Ajuntament de Barcelona ofereixen consells per evitar un augment de la despesa durant l'hivern


Amb el suport de  

Comencen a baixar les temperatures, els dies s'escurcen, i ens refugiem abans a casa... Encenem durant més hores la llum, posem a estones les estufes perquè fa fred, engeguem el calefactor al lavabo i volem que l'aigua de la dutxa surti ben calenta... I, quan arribin les pròximes factures, es constaten els neguits: el cost ha pujat, i molt.

En una situació d'emergència social i econòmica, provocada per la pandèmia de la Covid-19, les pujades de les factures poden fer trontollar l'economia familiar, però és important no oblidar un fet fonamental que algunes persones desconeixen: la llum, l'aigua i el gas són un dret bàsic i tothom en té garantit l'accés gràcies a la Llei 24/2015, que prohibeix a les companyies subministradores tallar el servei a les llars vulnerables, i obligant-les a mantenir els subministraments tot el temps que duri la dificultat econòmica de la persona o família.

Per garantir que aquests drets energètics es compleixen i per tal d'acompanyar a la ciutadania quan sospiten que poden estar patint abusos per part de les empreses subministradores, així com per assessorar sobre l'estalvi energètic a casa, a Barcelona existeixen els Punts d'Assessorament Energètic (PAE), un servei impulsat per l'Ajuntament des de l'any 2017, i que disposa d'11 oficines d'atenció distribuïdes pels districtes de la ciutat. Ara mateix, però, degut a la pandèmia de la Covid-19, els PAE no atenen de forma presencial, i per contactar-hi, cal que qui necessiti els seus serveis es comuniqui a través dels correus electrònics habilitats o del telèfon. Si la consulta no es pot atendre via telemàtica, es concertarà una trobada amb una cita prèvia.

Aconseguir baixar el cost de les factures

Com dèiem, ara que arriba l'hivern, i les pujades de les factures seran un fet consumat d'aquí a poc, un dels serveis que es pot demanar als PAE és l'assessorament energètic per tal d'ajustar les factures dels subministraments. Qui no ha passat una estona intentant desxifrar el que més que una relació detallada del consum energètic d'una llar sembla un galimaties? Estem en el mercat lliure de la llum o en el regulat? Tenim més potència contractada de la que necessitem? Moltes d'aquestes preguntes es poden resoldre gràcies a l’acompanyament del personal tècnic dels PAE. Segons adverteixen, qualsevol persona és vulnerable davant una gran companyia, i alerten que una gran majoria dels usuaris que atenen paguen més pels seus subministraments.

En efecte, segons han constatat als PAE, durant aquests mesos en els quals hi ha més consum d’energia, les factures poden incrementar-se considerablement. Segons diferents estudis de consum, la calefacció és la principal raó de l'augment de les factures a l'hivern. Per aquest motiu, des dels PAE es donen consells de com utilitzar les instal·lacions de calefacció per ajustar el consum energètic a les necessitats, uns suggeriments senzills com ajustar el termòstat, o fer un bon manteniment de les instal·lacions. Així mateix, des dels PAE també indiquen quins equips són més eficients per cobrir les necessitats de calefacció.

“Les persones ateses acostumen a identificar una rebaixa a les seves factures”, asseguren tècnics dels PAE

En aquest sentit, les llars que disposen de calefacció per gas natural, poden assumir pujades de fins a 70 euros als seus rebuts, i fins a 100 euros aquells habitatges que s’escalfen amb radiadors elèctrics. Si s’utilitzen sistemes de calefacció mitjançant aparells d’aire condicionat de bomba de calor, l’increment pot arribar als 40 euros.

Per reduir aquest increment és molt important tenir uns bons tancaments a l’habitatge i tenir en compte accions per afavorir el manteniment de la temperatura dins la llar, així com fer un bon ús dels aparells i instal·lacions. Des dels PAE es dona tota la informació per ajustar el consum a les necessitats reals. “Les persones ateses acostumen a identificar una rebaixa a les seves factures energètiques”, asseguren des de l'equip de coordinació del servei. “Oferim tota la informació amb la finalitat de reduir les necessitats energètiques per disposar d'unes condicions de temperatura i humitat a l'hivern adients, és a dir, consells per evitar que hi hagi transferències de calor entre l'interior i l'exterior de l'habitatge, per evitar infiltracions d'aire, o el control d'humitats”, assenyalen.

Un mal aïllment de les llars també pot fer augmentar la despesa en calefacció durant els mesos d’hivern | Unsplash

Pel que fa a la llum, l'assessorament de l’equip tècnic dels PAE ajuda a revisar els contractes dels subministraments per ajustar-los a les necessitats reals, com el canvi del mercat lliure al mercat regulat, ja que, segons sostenen, a la llarga el preu del mercat regulat és més ajustat. També ajuden a sol·licitar amb la companyia elèctrica la baixada de potència, així com informació sobre la discriminació horària o l'eliminació de serveis extres. 

Aquests canvis poden ajustar, i molt, el preu de les factures. D'ençà que els PAE donen servei s'ha tramitat la rebaixa de la potència contractada a la factura de la llum en 6.226,77 kW de potència contractada, el que suposa un estalvi estimat de 316.444 euros. Durant el període Covid-19, les demandes tramitades al PAE han fet disminuir en 299,70 kW la potència contractada, amb un estalvi estimat de 15.230 euros.

En aquest sentit, des del PAE es dona tota la informació a nivell tarifari perquè la persona atesa pugui escollir a quin tipus de comercialitzadora contracta els subministraments.

Assessorament per a les llars més vulnerables

D'altra banda, des dels PAE es fa tot un acompanyament a aquelles persones i famílies vulnerables que no poden pagar els subministraments. En aquest sentit, se'ls ajuda a obtenir la documentació necessària per a assegurar davant les empreses energètiques que estan en una situació de vulnerabilitat social i que per tant, no els hi poden tallar els serveis. És el cas de l’informe de risc d'exclusió residencial (IRER), un document que protegeix els subministraments de les llars més vulnerables davant d'impagaments, i que es pot tramitar als PAE.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article