El Síndic detecta un increment de les situacions d’emergència habitacional i del temps d’espera per a pisos socials

Rafael Ribó s'ofereix per impulsar un pacte nacional que posi solució als problemes actuals en matèria d'habitatge


El Síndic de Greuges ha detectat el 2019 un augment del nombre de situacions d'emergència en matèria d'habitatge així com un increment dels temps d'espera per a accedir a un pis social, des de la valoració favorable de la mesa d'emergència fins a l'assignació, que pot arribar fins a dos anys. Per Rafael Ribó, la manca d'un part d'habitatge públic és la principal causa d'aquesta situació i per això demana un pacte nacional per a l'habitatge que permeti donar resposta ''efectiva'' a les més de 1.300 unitats de convivència que esperen accedir a recursos d'emergència.

És una de les conclusions de l'informe anual del 2019 que Ribó ha lliurat aquest dilluns al president del Parlament, Roger Torrent. Ribó, que ha recalcat que l'informe és de 2019 i que per tant, encara no s'hi veu repercutit el decret de mesures urgents per millorar l'accés a l'habitatge, ha recordat que cal una “gran entesa” a “mitjà i llarg termini” entre totes les administracions i agents implicats perquè la situació no se soluciona només amb una opció legal.

Considera que el decret pot ser “un instrument més”, però admet que troben a faltar que les administracions reclamin “coses tan senzilles” com que els qui es van endur els actius tòxics dels bancs estiguin obligats a posar un 30% com a mínim del parc a polítiques socials perquè s'hi va invertir diner públic que ''hauria d'haver revertit en “interès general públic”.

Ribó ha xifrat amb 1.300 les unitats de convivència que, segons les dades oficials, esperen per accedir a un habitatge d'emergències, i ha alertat que aquest temps d'espera pot arribar fins als dos anys. El Síndic ha rebut fins a 492 queixes en matèria d'habitatge i 525 consultes, cosa que suposa pràcticament el 4%, en total, de l'activitat de la institució.

Les polítiques socials representen el 32,15% de queixes i consultes que rep el síndic, repartides en educació, salut, serveis socials i infància i adolescència. En una proporció més petita, també ha rebut queixes sobre treball i pensions.

En matèria d'educació, el Síndic ha destacat que s'han començat a posar en marxa les mesures previstes en el Pacte contra la segregació escolar que es va impulsar l'any passat, i que estan en marxa les diferents comissions que han d'analitzar alguns aspectes com ara el cost de la plaça escolar. Ribó també ha volgut fer esment que les queixes en matèria lingüística continuen sent “molt escasses”.

En serveis socials, el Síndic ha rebut menys queixes sobre la Renda Garantida de Ciutadania i les llistes d'espera continuen sent el principal motiu de consulta en l'àmbit de la salut, a més de les demores per accedir a una visita d'atenció primària o del dret a rebre informació dels serveis sanitaris de forma comprensible. El Síndic també ha detectat més queixes per qüestions de medi ambient i ha demanat impulsar mesures per a la protecció de la biodiversitat i per a la sostenibilitat.

Pel que fa als drets civils, el Síndic ha explicat que s'han fet dos informes sobre la sentència del Tribunal Suprem, i sobre les ''situacions escadusseres'' però ''rebutjades'' que es van donar en les protestes per aquesta sentència així com les actuacions policials que en algun moment no van mantenir la “necessària neutralitat” ni “proporcionalitat”.

El Síndic ha rebut durant el 2019 16.889 queixes, 8.843 consultes i ha atès a més de 20.000 persones. Ribó ha destacat que no s'han apreciat situacions “d'obstacularització” per part de cap empresa i que només un 1,3% de les resolucions han estat rebutjades per l'administració.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article