Famílies recullen més de 2.500 firmes contra la revisió de la complexitat dels centres educatius

El Grup d’AMPA/AFA en Lluita critica que no s’han tingut en compte les conseqüències de la pandèmia

Algunes de les famílies dels centres educatius de Barcelona que perdran la qualificació de màxima complexitat han entregat més de 2.500 signatures al Consorci d'Educació per demanar que s'aturi aquesta mesura. Els pares i les mares organitzades al voltant del Grup d'AMPA/AFA en Lluita critiquen que s'ha pres aquesta decisió sense tenir en compte que la pandèmia de la Covid-19 ha agreujat la situació de vulnerabilitat de l'alumnat d'aquestes escoles i instituts.

A la recollida de firmes han participat famílies de 15 centres de primària i secundària afectats, les quals consideren que la decisió del Departament d'Educació de revisar la complexitat dels centres educatius és una “retallada encoberta” que “no té en compte la realitat educativa i socioeconòmica dels centres en el context actual d'emergència social”. A més, també critiquen que la decisió s'ha pres tenint en compte les dades del curs 2018/2019, el darrer abans de la pandèmia, i que això és un indici que “la segregació no és un tema prioritari”.

En concret, el Grup d'AMPA/AFA en Lluita sol·licita una moratòria a la rebaixada de complexitat dels centres educatius afectats, com a mínim durant dos anys o fins que es disposin de dades actualitzades que puguin reflectir l'impacte que ha tingut la crisi de la Covid-19 en la situació socioeconòmica de les famílies. A més, també demanen que es revisin els criteris d'assignació de recursos per als centres, que hi hagi més transparència en el procés de classificació de complexitat, i que les famílies i els equips directius i docents participin en la decisió, ja que són els qui coneixen millor la realitat dels centres.

La comunitat educativa protesta

Les entitats de famílies d'alumnes de Barcelona han enviat cartes a Educació i realitzat diverses concentracions de protesta per demanar-ne una explicació i la retirada de la decisió del departament. La manifestació més recent va ser aquest dilluns a la plaça Sant Jaume de Barcelona, la qual va comptar amb el suport del Marc Unitari de la Comunitat Educativa i les Associacions Federades de Famílies d'Alumnes de Catalunya (aFFaC).

L'aFFaC ja va criticar la decisió a finals de la setmana passada i va precisar que es perdrien un total de dos centres de màxima complexitat, ja que s'incorporarien 67 de nous, però n'hi hauria 69 que deixarien de tenir aquesta qualificació. Per a molts centres, aquesta decisió no comporta una millora de la seva situació, sinó només una modificació de la distribució de la partida econòmica que, a més, afectarà de forma desigual al territori.

En un comunicat, el Grup AMPA/AFA en Lluita assenyala que l'única resposta que han rebut per part del conseller d'Educació, Josep G. Cambray, ha sigut a través dels mitjans de comunicació, quan va anunciar a finals de la setmana passada que pel curs vinent s'assignarà més suport als centres afectats. 

A més, l'entitat també assegura que el departament ha enviat una enquesta a les direccions i l'equip docent dels centres educatius per conèixer millor les seves necessitats. Tot i això, les famílies que han firmat la petició afirmen que aquestes mesures són “improvisades i parcials” i insisteixen que “els recursos no són 'extra', sinó necessaris i no són suficients per atendre adequadament les necessitats de l'alumnat”.

Educació defensa la mesura

Des del Departament d'Educació defensen que l'actualització de l'estudi de complexitat dels centres educatius s'ha fet seguint els paràmetres dels estudis anteriors i que, quan es revisen, "els recursos per complexitat no es redueixen", tot i que "canvien de centre en alguns casos" per assegurar-se un repartiment equitatiu d'aquests.

"S'ha d'entendre que el canvi de complexitat en alguns centres, especialment els que estan en les franges de menys complexitat de cada tram, és la conseqüència natural de l'actualització de l'estudi i és el que li dona sentit per donar resposta a la realitat canviant", assenyalen.

Per altra banda, asseguren que a aquesta revisió de la complexitat dels centres sí que s'ha tingut en compte la situació provocada per la pandèmia de la Covid-19 i, per això mateix, "els centres que han perdut o baixat complexitat mantindran una part dels reforços o la totalitat", ja que el Departament d'Educació incrementarà els recursos addicionals per complexitat.

Segons les dades d'Educació, pel curs vinent hi haurà un total de 755 centres amb recursos addicionals (en funció de si són de màxima complexitat, d'alta complexitat o mitjana en el cas dels instituts), un fet que suposa 35 centres més considerats de complexitat dels que hi havia al curs que just ha acabat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article