Més de 6.500 llars vulnerables no han cobrat el bo social tèrmic malgrat tenir-hi dret

L’Aliança contra la Pobresa Energètica calcula que més d’1,7 milions d’euros de pressupost per a l’ajuda s’han quedat sense cobrar


L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) avisa que més de 6.500 llars en situació de vulnerabilitat no han cobrat el bo social tèrmic l’últim any, tot i tenir-hi dret. A partir d’una petició d’informació pública feta al Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, l’entitat ha pogut comprovar que moltes famílies s’han quedat sense poder cobrar aquesta ajuda, ja que no tenen les factures de subministraments domiciliades i l’administració pública no disposa de les seves dades bancàries per poder transferir-ne els diners. En total, l’APE estima que el 2021 més d’1,7 milions d’euros del pressupost destinat a aquesta ajuda no ha arribat a les potencials beneficiàries. 

L’organització assenyala que aquest mecanisme social “té mancances estructurals” i per aquest motiu continua sense arribar al conjunt dels seus potencials beneficiaris. El principal problema, segons l’APE, és que la transferència de l’ajuda es realitza al compte corrent al qual la família té domiciliada la factura elèctrica, tot i que un bon nombre de les llars en situació de vulnerabilitat no disposen de domiciliació, sinó que opten per pagar les seves factures de subministraments a les oficines de Correus. L’any 2020 un 22% de les famílies que es podrien beneficiar del bo social tèrmic es trobaven en aquesta situació, segons les dades del Departament d’Acció Climàtica. 

L’any 2019 el Govern espanyol va crear un procediment perquè les potencials beneficiàries facilitessin les dades bancàries a través d’internet o per correu postal, però el 2020 la gestió del bo social tèrmic es transfereix a les comunitats autònomes i són aquestes les que han de crear els seus propis procediments per obtenir aquestes dades bancàries. Uns procediments que, pel que sembla, no han aconseguit que l’ajuda arribi a totes les persones que ho podrien rebre: de les 25.359 llars que l’any 2020 no havien comunicat les seves dades bancàries al principi de la campanya de pagament de l’ajuda, un 42%, més de 10.800 famílies, es van quedar sense cobrar-ho. L’any 2021, tot i que es redueix el nombre de beneficiaris dels quals no es disposen dades bancàries, el percentatge d’èxit és encara més baix: de les 10.655 llars sense dades bancàries, més de 6.600 (un 62%) es van quedar sense cobrar el bo social tèrmic. 

Tenint en compte que les quanties d’aquesta ajuda social variaven l’any 2020 entre els 60,29 euros i els 123,94 euros —segons la categoria de vulnerabilitat i la zona climàtica on viuen les beneficiàries— i que el 2021 s’apugen fins a quanties entre els 124,38 euros i els 559,76 euros; l’APE calcula que més de dos milions i mig d’euros de pressupost públic destinat al bo social tèrmic s’ha quedat sense arribar als seus possibles beneficiaris. D’aquests diners, més d’1,7 milions correspondrien només al 2021. 

L’APE critica que el procés de sol·licitud d’aquesta ajuda social està “altament burocratitzat” i advoca per la seva “automatització”, ja que consideren que és “l’única manera real d’arribar a totes les llars que ho necessitarien”. “Malgrat entenem que la xifra de llars potencialment beneficiàries que finalment no accedeixen a l’ajut s’anirà reduint any rere any, pel fet que les dades es conserven un cop facilitades, detectem greus mancances en l’actual procés de difusió. És necessari que la Generalitat estudiï vies per ampliar el percentatge d’èxit, que es troba en el 58% el 2020 i empitjora al 38% el 2021 per tal que ningú es quedi sense la transferència si en té dret”, remarca l’entitat. 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article