Un any i vuit mesos de presó pels directius d’una empresa contractada per Endesa que va assetjar una clienta vulnerable

La jutge considera que ha quedat acreditada l’existència d’un modus operandi “ideat i impulsat” per DPS Consulting


La magistrada del jutjat penal número 18 de Barcelona ha condemnat a un any i vuit mesos de presó els directius de l’empresa DPS Consulting, contractada per Endesa, que va assetjar una clienta vulnerable l’estiu de 2020.

Es tracta de l’administrador de la companyia i la directora general. A banda, també ha establert sis mesos de presó per a la treballadora que va trucar la víctima fent-se passar per personal judicial i va pressionar-la perquè pagués en menys d’una setmana un suposat deute amb l’energètica. La jutge ha considerat que van cometre un delicte menys greu de coaccions i ha indicat que ha quedat acreditada l’existència d’un modus operandi “ideat” pels responsables de DPS i executat pels seus empleats que incloïa “intimidació”.

Els fets es remunten al mes de juliol de 2020, quan una treballadora de l’agència DPS Consulting va trucar a la Yolanda, una clienta d’Endesa, fent-se passar per personal judicial i va amenaçar-la d’embargar-li els comptes i tallar-li el subministrament si no pagava el deute de 2.000 euros que tenia pendent amb la companyia energètica. La víctima es trobava en situació de vulnerabilitat acreditada pels Serveis Socials i la major part del deute podia haver prescrit.

D’acord amb la sentència que s’ha conegut aquest dimarts, DPS feia unes “trucades especials” per resoldre aquesta tipologia de situacions.

La magistrada també ha indicat que de les gravacions escoltades durant el judici se’n desprén que l’empleada que va fer la trucada “llegia un guió” preestablert. Així, més enllà que aquesta pogués haver-se extralmitat de les seves funcions en presentar-se com a personal judicial, ha apuntat que existia un “sistema ideat” pels responsables de DPS en què es feien servir “mitjans legalment proscrits per aconseguir el cobrament” de deutes d’aquestes característiques.

Així mateix, ha donat per bones les declaracions d’aquesta treballadora, que van revelar que les trucades es feien des de mòbils amb número ocult als quals es canviava la targeta SIM cada sis mesos i que no se’n guardava registre.

Els tres acusats i DPS han quedat absolts dels delictes d’estafa en grau de temptativa i d’usurpació de funcions públiques. Per altra banda, la sentència ha fixat una indemnització de mil euros per a la víctima. En aquest sentit, ha considerat que se l’ha de compensar per “l’angoixa i l’ansietat” que va patir.

En un comunicat, els responsables de l’Aliança Contra la Pobresa energètica han celebrat la sentència en considerar que confirma que els cobradors d’Endesa duen a terme pràctiques “èticament reprovables” i en molts casos “delictives”. En aquesta línia, han advertit que empreses de recobrament com DPS Consulting “es dediquen a fer la vida impossible a persones vulnerabilitzades que ja tenen prou amb no poder veure garantit el seu dret d’accés als subministraments bàsics i no poder pagar les seves factures”.

Per aquest motiu, el col·lectiu ha exigit que Endesa “cessi la seva relació amb una empresa amb pràctiques mafioses” i que “deixi de cedir a tercers la gestió del deute de llars vulnerabilitzades”.

L’Aliança Contra la Pobresa Energètica ha anunciat que al llarg dels propers dies estudiarà la conveniència de presentar un recurs d’apel·lació per aconseguir la condemna de l’empresa com a entitat jurídica.

Endesa rebutja “pràctiques incorrectes”

Fonts d’Endesa han destacat que la companyia no és part d’aquesta causa judicial, però ha estat coneixedora de la sentència, que encara no és ferma. En aquest sentit, subratllen que quan ho sigui, si es manté l’acusació a persones físiques per coacció, l’empresa prendrà “la decisió que correspongui”. 

A més, actualment ha posat en marxa una eina d’intel·ligència artificial per controlar totes les trucades que fan les empreses de recobrament contractades, per garantir que s’ajusten a la legalitat i als procediments establerts per l’empresa i evitar que es facin servir “pràctiques incorrectes”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article