El Tantarantana aposta pel teatre accessible a la programació de la temporada 23-24

El teatre ofereix cinc funcions adaptades per a persones amb discapacitat visual i auditiva d’obres amb temàtiques socials, com el feminisme i les cures


El Teatre Tantarantana de Barcelona aposta un any més per la inclusió del públic amb discapacitat. Per a aquesta temporada 23-24, el teatre ha ampliat fins a cinc funcions el seu cicle d’espectacles accessibles per a persones amb discapacitat visual i amb discapacitat auditiva. A més, es mantenen els seients adaptats per a persones amb mobilitat reduïda a una de les seves dues sales, els quals s’amplien a quatre els dies de funcions accessibles. Tot això amb una programació d’obres de temàtiques socials, que van des del feminisme i les dissidències LGTBIQ+, fins a les cures i els trastorns de l’espectre autista; així com un espectacle de realitat mixta dirigit a centres educatius. 

“El públic amb discapacitat representa en les funcions accessibles del Tantarantana una mitjana de més del 20%”, assenyalen des del teatre. Unes xifres que són el resultat d’una aposta ferma per normalitzar les funcions accessibles dins de la seva programació, amb l’objectiu d’acostar les arts escèniques a públics amb discapacitats diverses. Per aquest motiu, aquesta temporada 23-24 l’espai comptarà amb cinc funcions adaptades amb audiodescripció, interpretació en llengua de signes, subtítols, bucle magnètic i so amplificat, per tal que els públics amb discapacitat visual i amb discapacitat auditiva puguin gaudir en igualtat de condicions. 

El públic amb discapacitat representa una mitjana de més del 20% en les funcions accessibles al Tantarantana

Com a novetat aquesta temporada, el teatre activarà els dispositius per al bucle magnètic i el so amplificat per a tots els espectacles de la programació que s’exhibeixen a la Sala Baixos 22, a partir de la segona setmana de representació dels muntatges, un servei que cal sol·licitar a taquilla. A més, la Sala Baixos 22 també disposa a la fila 1 de dos seients adaptats per a persones amb mobilitat reduïda, els quals s’amplien a quatre els dies que hi ha funció accessible.  

Per altra banda, per segon any consecutiu, el Tantarantana posa a l’abast de les companyies teatrals recursos per fer accessibles els espectacles resultants dels projectes que acull com a fàbrica de creació i altres muntatges triats de la seva programació. Amb aquesta acció, el teatre “vol apropar-se a nous públics, incentivar la producció d’espectacles accessibles que puguin girar per Catalunya i oferir eines a les creadores i creadors per fer funcions inclusives”, afirmen. 

En total, aquesta temporada el Teatre Tantarantana presentarà quatre obres en format accessible. Espectacles que aborden diverses temàtiques d’àmbit social, com el feminisme, les dissidències LGTBIQ+ i les cures dels infants amb trastorn de l’espectre autista. A més, la programació accessible també comptarà amb una funció adreçada a instituts i centres de formació professional amb alumnes amb discapacitat, per tal de fomentar la inclusió a través del teatre des de l’adolescència. 

Música, feminismes i dissidències LGTBIQ+  

Què fa que una cançó sigui considerada ‘feminista’? Les qüestions musicals, l’estètica o el discurs de classe? A partir d’aquests qüestionaments, la companyia Copla de Wisconsin s’endinsa a l’obra Cançons que acaben en fade out en el món musical de la Transició espanyola per analitzar el model de dona que es projecta i la manera en què es visibilitzen les dissidències LGTBIQ+. El resultat és una mena de recerca musicològica que es transforma en una conferència performativa, amb mirada feminista, ànima folklòrica i música en directe.  

L’obra es podrà veure a la Sala Baixos 22 del Teatre Tantarantana des del 13 de desembre fins al 7 de gener de 2024 i comptarà amb una funció accessible per a persones amb discapacitat visual, auditiva i de mobilitat el 17 de desembre a les 19 h. L’obra ha estat creada i és interpretada per Cinta Moreno, Salvador S. Sánchez i Joel Moreno Codinachs.

‘Hermafrodites a cavall o la rebel·lió del desig’ parla de la vivència de les intersexualitats | Teatre Tantarantana 

Les intersexualitats en primera persona  

Continuant amb la temàtica de les dissidències LGTBIQ+, la segona obra que es presentarà en format accessible és Hermafrodites a cavall o la rebel·lió del desig, un espectacle del Col·lectiu Que No Salga de Aquí que busca revolucionar la idea mateixa de l’ordre social del gènere i transformar-lo. Es tracta d’una obra interpretada per Laura Vila Kremer que parla de la vivència de les intersexualitats en primera persona i proposa la fundació d’un nou ordre allunyat dels esquemes rígidament duals que són hegemònics a la societat.  

L’espectacle ha comptat amb la dramatúrgia i direcció de Raquel Loscos i Víctor Ramírez Tur i es nodreix d’eines del teatre documental, la performance, el conte de ciència-ficció i el freak show. El seu text rastreja l’evolució del mite de l’hermafrodita des de la llegenda arcaica fins a les persones intersexuals que l’encarnen en l’actualitat, per reflexionar al voltant de com canvia la història quan els individus i els col·lectius narren la seva pròpia diferència.  

L’obra es podrà veure a la Sala Baixos 22 del Tantarantana del 12 de gener al 4 de febrer, amb dues sessions accessibles: el dissabte 3 de febrer a les 20.30 h i el diumenge 4 de febrer a les 19 h.  

Fantasia, metavers i teatre inclusiu per a adolescents 

Construir una nova realitat per qüestionar la identitat i explorar l’ascens de les realitats virtuals i de les noves tecnologies en escena. Aquesta és la fita que s’ha marcat la companyia La Salamandra amb la seva obra Isekai: història d’un segrest. L’espectacle fa servir eines de realitat mixta per explicar la història de l’Olívia, qui, després de quinze anys exiliada a Barcelona, torna a Veneçuela per assistir al casament dels seus millors amics i quan es reuneix amb ells són víctimes d'un segrest de terribles conseqüències per Olívia, que reencarna en un món fantàstic com una samurai magical girl i haurà de viatjar en el temps per tornar al seu món, i així, intentar salvar als seus amics i potser a si mateixa.

‘Isekai: història d’un segrest’ és un espectacle de realitat mixta pensat per a estudiants de secundària i batxillerat

Aquesta obra, dirigida i escrita per Loredana Volpe, forma part del projecte de suport a la creació ‘Companyies en residència El Cicló’ i està adreçada concretament a públic escolar de secundària i batxillerat. Comptarà amb una funció accessible el dimecres 7 de febrer a les 17.30 h, pensada especialment per a instituts i centres de formació professional amb alumnes amb discapacitat, per tal de fomentar la inclusió a través del teatre des de l’adolescència.  

Un cop acabat l’espectacle, hi haurà un col·loqui amb la companyia on es treballaran amb els alumnes temes com el qüestionament de la identitat, tant individual com de grup, la reflexió al voltant dels nous formats d’oci digital, com el metavers i la realitat virtual, així com s’obriran debats al voltant de com afecten aquestes noves tecnologies a l’alumnat.  

Els límits de les cures 

Finalment, l’última funció accessible que es presentarà com a part de la programació 23-24 del Teatre Tantarantana és de l’obra Tot en ordre, una adaptació de La Maièutica d’una obra del dramaturg anglès Alex Oates, on s’aborden les vivències d’una família que ha de cuidar d’un nen amb trastorn de l’espectre autista. La sessió accessible serà el divendres 21 de juny de 2024 a les 20 h, a la Sala Àtic 22.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article