Les educadores socials volen més oportunitats per a la infància tutelada

La necessitat de revertir la precarització laboral del sector, una de les principals propostes de millora


Les educadores socials que treballen en els dispositius residencials del sistema de protecció de la infància i l’adolescència de la demarcació de Lleida fan una crida a combatre l’estigmatització i els prejudicis que viuen els infants i joves tutelats per l’administració. Han presentat un document amb propostes de millora, entre les quals destaquen la necessitat d’una major atenció especiaitzada en salut mental i unes condicions laborals justes per a les treballadores. 

El document és fruit de les conclusions que es van extreure de la jornada ‘Posem en joc l’Educació Social. Espais de reflexió professional en l’àmbit de la infància i l’adolescència en els recursos residencials i habitatge de SAIA-Lleida’, i recull les aportacions de més de 200 educadores socials de la demarcació. Aquest dimarts s’ha presentat a la seu a Lleida del Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC), amb motiu del Dia Mundial de la Justícia Social.

Durant la jornada, les professionals van destacar la necessitat d’una major atenció especialitzada en salut mental per tal d’abordar traumes i altres casuístiques fruit de les trajectòries vitals dels infants i joves atesos, a més de poder comptar amb espais més individualitzats i més participació d’infants i joves. La falta d’ofertes formatives per als joves atesos, especialment en aquells serveis situats fora de la ciutat de Lleida, també va ser ressaltada. En els grups de treball es va apuntar que cal potenciar espais de reflexió professional dins de cada servei i també amb educadores socials dels diferents dispositius.

D’entre totes les propostes de millora, la més present va ser la de garantir unes condicions laborals justes per a les educadores socials, ja que la precarietat actual té repercussions a nivell individual de les professionals i per als serveis, com l’alta rotació en espais on cal fer vincles o l’alt abandonament de la professió, la qual cosa fa perdre bagatge de professionals amb llarga trajectòria. Les educadores socials també van apuntar la falta de reconeixement social i de dignificació per part de l’administració.

La jornada, que va tenir lloc a l’auditori del campus de Cappont de la Universitat de Lleida, va ser organitzada per professionals dels diferents dispositius del Servei d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (SAIA) de la demarcació de Lleida, amb la col·laboració del CEESC, del Departament de Drets Socials, de la Universitat de Lleida i de la Plataforma Educadores Socials de Ponent.

Posteriorment, el document s’ha registrat al Departament de Drets Socials per tal d’elevar les propostes de millora. Actualment, hi ha 37 dispositius de diferent tipologia repartits entre les comarques del Segrià, les Garrigues, l’Urgell, la Noguera, la Segarra, el Pla d’Urgell, el Pallars, l’Alt Urgell i el Solsonès, que compten amb 347 educadores socials per donar resposta als 751 infants i joves atesos.

Aquest dijous, concentració a Barcelona

Diversos col·lectius territorials d’acció social, entre els quals la Plataforma Educadores Socials de Ponent, han convocat una concentració aquest dijous (10.30 h) a la plaça Sant Jaume de Barcelona, coincidint amb el Dia Europeu de la Igualtat Salarial. S’hi reclamarà l’equiparació de les professionals dels serveis públics externalitzats del Tercer Sector. La mobilització també compta amb el suport del CEESC.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article