La comunitat educativa exigeix més inversió i mesures consensuades en defensa de l’educació pública

Demanen a Educació una reunió per establir un pla de treball que tingui en compte les seves propostes i demandes


CGT Ensenyament, USTEC i l’aFFaC han denunciat a través d’un comunicat l’estat del sistema educatiu català, el qual qualifiquen com a “deteriorat” degut a una manca d’inversió cronificada i una manca d’estratègia consensuada amb la comunitat educativa. Fan una crítica al Departament d’Educació per no haver actuat al respecte fins que s’han fet públics els resultats del darrer informe PISA i li demanen una reunió conjunta perquè respongui tenint en compte la seva veu i demandes.

Reclamen que la proposta d’Educació per fer front a la problemàtica s’ha fet sense tenir en compte la comunitat educativa i mitjançant un grup d’experts en el qual no participen les principals organitzacions de famílies i professionals de l’educació. Exigeixen funcionaments “més democràtics” als centres educatius i una aposta ferma pel sistema educatiu públic i de qualitat.

Demanen que s’assoleixi una inversió del 6% del PIB als pròxims pressupostos destinats a enfortir l’educació pública, millorar les condicions laborals i salarials dels treballadors fins a revertir la pèrdua de poder adquisitiu dels darrers quinze anys, equiparar l’horari escolar de la xarxa concertada a l’horari escolar de la xarxa pública i acabar amb el copagament del sistema educatiu per part de les famílies.

Exigeixen el desplegament del Decret d’Escola Inclusiva

Respecte a l’escola inclusiva, exigeixen desplegar el Decret d’Educació Inclusiva, mitjançant el qual es redueixin les ràtios a tots els nivells educatius, s’incrementin les plantilles docents i es garanteixi la codocència i els desdoblaments. Demanen també que es millori l’atenció a l’alumnat i les famílies nouvingudes, reforçar el marc horari per a l’acció tutorial i l’orientació educativa i garantir els espais i les hores necessàries per a la coordinació entre docents i especialistes.

Així com que es destini professionals especialitzats en atenció a la diversitat a tots els centres, incrementant la plantilla del personal d’atenció educativa i la plantilla de personal especialista que atén l’alumnat que presenta necessitats educatives específiques a tots els centres. La comunitat educativa també creu necessària la internalització dels serveis d’atenció educativa, “per acabar amb la precarització i la fragmentació del servei”, destaquen. 

Més recursos i mesures per protegir els alumnes en l’àmbit digital

Respecte a l’ús de les pantalles i l’àmbit digital a les aules, demanen al departament que es desenvolupin mesures i recursos per a garantir els drets de l’alumnat en l’àmbit digital, avaluar el procés de digitalització dels centres educatius que s’ha dut a terme els darrers anys, regular l’ús de totes les pantalles i oferir alternatives de codi lliure als centres educatius per reduir l’ús d’eines de grans corporacions tecnològiques.

Combatre la segregació i l’abandonament escolar prematur

Per tal de combatre la segregació escolar de forma estructural, la comunitat educativa creu que cal eliminar la doble xarxa educativa i apostar per una única xarxa integral i universal pública. “No es pot tancar grups de l’escola pública en un territori si no s’eliminen les places concertades corresponents”, defensen. Exigeixen revisar el Pacte contra la Segregació i valorar l’impacte que ha tingut en la distribució de l’alumnat amb NESE.

Quant a l’abandonament escolar prematur, demanen que s’asseguri la cobertura d’un servei de menjador escolar públic, gratuït i universal a totes les etapes educatives obligatòries. Exigeixen també garantir una oferta educativa post-obligatòria suficient a zones socioeconòmiques desfavorides i democratitzar els centres educatius. Respecte això últim, exigeixen que es faci a través de la revisió dels efectes de la LEC i amb la derogació del Decret de Plantilles i el Decret de Direccions. També recuperant el poder decisori dels claustres i consells escolars de centre, estabilitzant a totes les treballadores que es troben la situació de frau de llei i aplicant mesures de transparència al Departament d’Educació que garanteixin, reclamen, el destí de cada partida del pressupost educatiu.

Demanen també garantir la immersió lingüística al 100% en tots els centres, impulsar una comissió interdepartamental per combatre la pobresa infantil i elaborar un pla de xoc amb mesures integrals per a la reducció de l’índex de pobresa infantil.

Les organitzacions signants del comunicat demanem al Departament d’Educació una reunió multilateral “el més aviat possible” per tal d’establir un pla de treball en el qual es puguin tirar endavant les seves propostes. Mentrestant, animen a la comunitat educativa i el conjunt de la societat a “defensar l’educació pública matriculant-hi els seus infants, així com participant en els actes que puguem convocar pròximament”, reclamen.  

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article