Almenys 40.000 infants a Catalunya podrien tenir altes capacitats i no haver sigut detectats com a tal

Les famílies denuncien que la falta d’atenció d’aquests alumnes els pot portar al fracàs escolar


La FANJAC alerta que almenys 40.000 infants a Catalunya poden tenir altes capacitats (AC) i no haver sigut identificats com a tal. L’entitat denuncia que més de 13.000 d’aquests infants tindran fracàs escolar i dificultats per adaptar-se a la societat, especialment en l’àmbit social i laboral. Denuncien que el 50,4% dels alumnes identificats amb AC no són atesos com a tal, el 59% dels informes són demanats per les famílies i el 88% es fan de forma privada.

L’associació afirma que les xifres que quantifiquen el nombre de persones que tenen AC varien molt segons la font i no són realistes. Alerten que mentre alguns experts avaluen que un 3% de la població té AC, altres ho situen fins a un 20%. Segons les últimes dades publicades pel Departament d’Educació i el Ministerio Educación, a Catalunya, el curs 2021-22 hi havia aproximadament 1.400.000 infants i adolescents en edat escolar. D’aquests, 3.607 van ser identificats amb AC, el que representa un 0,25% del total, molt per sota de la mitjana de l’estat (0,56%). Segons la FANJAC, aquests 3.607 identificats haurien de ser més de 40.000 en la franja del 3%, o més de 275.000 en la franja alta del 20%. 

En una enquesta realitzada per la FANJAC l’any 2023 a famílies amb fills identificats amb altes capacitats, es va detectar que el 59% de les propostes per fer l’Informe d’AC ve de les famílies, el 21% del sistema educatiu i un 20% d’altres com pediatres o psicòlegs. L'enquesta reflexava a més que el 88% dels informes elaborats es fa de forma privada i només un 12% pel sector públic. 

També publicava que el cost del 88% dels informes l’assumeixen les famílies. Això es deu, afirma la FANJAC, al fet que el sistema educatiu no ha fet la detecció o perquè el temps per fer les proves s’ha prolongat molt. Alerten també que el 13% dels informes elaborats fora del sistema educatiu són rebutjats. 

En relació amb les intervencions educatives, la FANJAC recalca que el 23% han estat accelerades i, d’aquests, el 95,8% han estat un èxit. Tanmateix, alerten que els alumnes amb un Pla Individualitzat (PI) representen només un 49,6% dels detectats. Per tant, el 50,4% dels alumnes identificats no tenen un PI. 

Pel que fa als alumnes que sí que tenen PI, el temps que passa des de la detecció fins a l’aplicació de la intervenció educativa és de 19 mesos de mitjana. Segons les famílies, el 78,8% dels PI no han estat ben aplicats i el 74,2% no s’ha fet cap valoració ni seguiment. 

Reclamen més recursos i formació a les escoles entorn les altes capacitats

La FANJAC denuncia que existeix una manca de recursos i formació en l’àmbit de les altes capacitats, fet que dificulta que es pugui fer front a totes les valoracions, especialment per part de l’entorn educatiu. Alerten que els graus i màsters universitaris no contemplen cap formació al respecte. 

Denuncien que el desconeixement i els tòpics sobre les altes capacitats abunden al món educatiu. Alguns d’aquests tòpics són assumir que aquests estudiants han de treure sempre molt bona nota, que aprenen sols, són bons en tot, que si van més de pressa se li ha de donar més feina, que no són sociables i que són propensos als problemes psicològics.

“És evident que hi ha molta feina a fer i que aquesta impacta directament en una forquilla de 40.000 a 275.000 escolars, afectant el seu benestar i desenvolupament, a les seves famílies i a la societat en general”, remarquen des de la FANJAC.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article