Protesta de pares i alumnes del barri de Montjuïc de Girona per reclamar una línia directa d'autobús públic a l'institut

Critiquen que l'Ajuntament els tracti com si fossin “de segona” i es queixen del preu que ofereix el Consell Comarcal

Una cinquantena de pares i alumnes del barri de Montjuïc de Girona s'han manifestat aquest dimarts al matí per reclamar que l'autobús públic faci parada directa a l'institut Narcís Xifra, que és el que els toca per zona. Asseguren que el servei actual que ofereix el Consell Comarcal costa 1,5 euros per viatge, mentre que la resta d'alumnes de la ciutat poden anar a classe amb les línies regulars (pagant un bitllet de 40 cèntims). A més, en cas que vulguin agafar l'autobús de línia per estalviar-se diners, els adolescents es veuen obligats a fer transbord (perquè la línia que baixa de Montjuïc no arriba a l'institut) i fer un viatge de tres quarts d'hora per un trajecte que, en cotxe, no supera els deu minuts.

Els pares expliquen que l'Ajuntament els havia promès una solució, però que a dia d'avui no s'ha mogut res. Per això, i perquè també diuen que el consistori tracta el barri com si fos “de segona”. A més, asseguren que la protesta d'aquest dimarts no serà l'única. Els veïns de Montjuïc asseguren sentir-se “discriminats” per part de l'Ajuntament de Girona. Critiquen que fa anys que els diferents equips de govern els ignoren i que són el barri de la ciutat “amb menys serveis”, perquè no tenen ni centre cívic ni biblioteca (han d'anar a la del Pont Major) i el local de l'associació de veïns és “clarament insuficient” per acollir els 3.000 residents que viuen a la zona.

Per això, amb l'objectiu de pressionar el consistori, han començat una recollida de signatures i han engegat un seguit de protestes per fer visibles les mancances que pateixen. Aquest dimarts, han començat pel transport escolar. Una cinquantena de pares i alumnes de l'escola de Montjuïc han recorregut el barri a peu per reclamar una línia directa d'autobús públic que els porti fins a l'institut Narcís Xifra. Feien sonar xiulets i portaven pancartes on es podia llegir ‘No volem ser un barri de segona’ o ‘Volem arribar als serveis en bus’.

Segons critiquen, no hi ha cap línia d'autobús públic que tingui parada directa a l'IES Narcís Xifra (que és el que els toca per zona). Per arribar-hi, els adolescents han de fer transbord entre dues línies (la 1 i la 6) i això els suposa haver de destinar fins a tres quarts d'hora per a un trajecte que, si es fa en cotxe, és d'escassament deu minuts.

De provisional a crònica

El president de l'AMPA de l'institut, Albert Huguet, explica que l'any passat l'Ajuntament els va donar “una solució provisional”, a través d'un autobús operat des del Consell Comarcal. El problema, però, és el preu. El bitllet costa fins a 1,5 euros. “No volem res més que allò que tenen la resta d'alumnes de la ciutat, que és que els nostres fills puguin anar amb autobús públic al col·legi”, explica Huguet. El president de l'AMPA, a més, també critica que el consistori els va prometre que la solució que els va oferir seria “temporal”, però que ara veuen com s'està “tornant crònica”, perquè fa un any que no s'ha mogut res. “Reclamem no haver de pagar més de 40 cèntims per bitllet, bé sigui a través d'un autobús que faci parada directa a l'institut, bé sigui perquè l'Ajuntament assumeixi la diferència de cost que suposa el servei que ofereix el Consell Comarcal”, diu Huguet. I afegeix: “Ens sentim discriminats, perquè se'ns obliga a anar a l'institut Narcís Xifra, però no se'ns posen facilitats perquè els nostres fills hi arribin”.

En cotxe o a peu

Tant els pares com els alumnes que ara fan sisè de primària a l'escola de Montjuïc, i que l'any vinent hauran d'anar al Xifra, asseguren que no tenir una línia d'autobús municipal directa els suposarà maldecaps. “Haurem de combinar-nos-ho entre diferents pares o bé amb els avis”, diu una de les mares, la Goretti Piferrer. Ella, a més, també lamenta que si el seu fill algun dia hagués d'agafar l'autobús municipal –i per tant, fer transbord- als tres quarts d'hora de viatge s'hi afegiria un altre problema: la tornada al migdia. “Com que les classes acaben a les tres, això suposa que gairebé hauria de dinar a les quatre de la tarda”, concreta.

Els alumnes, per la seva banda, també diuen que hauran de buscar opcions. “Em portaran els avis o potser hi hauré d'anar caminant, perquè trigaré menys”, explica un dels adolescents, en Gabriel Morales. “Si agafo l'autobús municipal i he de fer transbord, trigaré més i potser algun dia arribaré tard a classe”, hi afegeix una altra alumna de 6è, la Martina Noguera.

Buscar solucions

El tinent d'alcalde de Mobilitat i Via Pública, Joan Alcalà, diu que l'Ajuntament “entén la postura dels pares”, però també afirma que el de Montjuïc “no és un cas aïllat” i que s'ha donat l'opció de tenir una línia directa fins a l'institut (que és la que opera el Consell Comarcal). “Hi ha altres llocs de la ciutat on això també es fa”, explica Alcalà, subratllant que aquest autobús que val 1,5 euros l'utilitzen una mitjana de vint estudiants.

“Tot això s'ha d'anar valorant, però la nostra idea és buscar solucions que satisfacin les famílies”, explica. Ara bé, el tinent d'alcalde també admet que moure línies de bus urbà és “complex”, perquè aquí hi entren tant la concessionària –en aquest cas, Teisa- com la Generalitat. “Aquestes línies estan pensades per a la mobilitat de l'àrea urbana i no per al transport escolar, que es fa des del Consell Comarcal”, precisa.

Alcalà ha recordat que, precisament, el nou servei des del Consell Comarcal que enllaça Montjuïc amb l'institut Narcís Xifra va començar a funcionar l'any passat. També ha dit que s'està “treballant” per veure com encaixar les freqüències de les línies 1 i 6, per evitar que els estudiants hagin d'esperar massa a l'hora de fer el transbordament entre una i l'altra (ja que la freqüència de pas d'aquests autobusos és cada mitja hora, a diferència dels de l'interior de la ciutat que és cada quart).

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article