Cal fer efectiva la incorporació de les educadores i els educadors socials a les escoles

Ara que ja s'estan donant les directives pel curs escolar 2020-21, comprovem, un any més, que no inclouen les educadores i els educadors socials com a professionals que poden sumar dins els equips docents de l'escola. I just ara, després d'aquest curs atípic que acabem, davant la crisi que patim i patirem i tenint les mocions aprovades pel Parlament el passat 18 de juny que avalen la introducció d'aquesta figura.

El Govern, a través del Departament d'Educació, amb el Conseller Josep Bargalló al capdavant, ignoren i menyspreen sis anys de reivindicació des del CEESC i 4.000 suports al manifest per a la incorporació de la figura de l'educadora i l'educador social als centres escolars, entre els quals trobem diferents persones i entitats de l'entorn acadèmic, social, cultural i també educatiu.

Ignoren també exemples d'escoles i instituts d'arreu de la geografia catalana que han apostat per aquesta figura i que han obtingut i tenen resultats positius, des dels quals es pot visibilitzar una projecció de l'escola global. Les competències que aporta l'educadora o l'educador social a l'escola ajuden a fer vincles entre alumnat, professorat, famílies, comunitat educativa i territori. L'educació social és una professió que ja és oficialment present a les escoles i instituts d'altres comunitats autònomes i que s'albira com a clau en el desplegament de la coneguda Ley Rhodes, a punt d'aprovar-se.

Però és que a més d'ignorar-nos, el Departament d'Educació accepta fer trampes amb les educadores i els educadors socials. El dilluns passat el conseller Bargalló apuntava la necessitat de contractar integradores i integradors socials (TIS) segons les casuístiques i necessitats de cada escola. Si visitem el web del Departament d'Educació, als requisits per formar part de la borsa de treball, veurem que per aquesta categoria inferior també poden presentar-s'hi educadores i educadors socials. El Departament sap -i accepta- doncs, que aquestes vacants de TIS les cobreixin professionals sobrequalificats i infra retribuïts. Educadores i educadors sí, però assumint una responsabilitat i un sou menor.

Des del CEESC pensem que la crisi de la Covid-19 ha posat de manifest, més que mai, la funció social de l'escola, la necessitat que l'escola sigui equitativa i per a tothom, així com la corresponsabilitat a establir entre escola, família, comunitat i territori. Cal fer una aposta decidida per l'acció socioeducativa i comunitària dels centres educatius. Per aquest motiu, el sistema educatiu de Catalunya ha de contemplar la necessitat d'incorporar altres figures professionals que, junt amb els equips docents i els equips d'assessorament i orientació psicopedagògic, impulsin un treball en el si dels centres, que impliqui, entre altres coses, l'abordatge sistèmic de la complexitat, l'establiment de xarxes comunitàries, l'atenció a les desigualtats, la promoció de l'equitat educativa i la inclusió social, així com l'acompanyament socioeducatiu a infants i famílies a fi de compensar les situacions de major vulnerabilitat.

Per fer front a tots aquests i altres reptes, que ja existien i que s'agreujaran en els cursos vinents a raó d'aquesta crisi, reclamem una vegada més la resposta del conseller Bargalló a la petició de reunir-nos amb ell. Volem posar sobre la taula el desplegament de la incorporació de la figura de l'educador social als centres educatius de primària i secundària, tal com demanen les dues mocions aprovades al Parlament. Exigim la resposta del Departament d'Educació a aquesta reivindicació històrica.

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Pilar Barcelona
1.
Sempre i quan s'apliqui la mateixa regla de tres per tal què les places d'educació social s'obrin a persones amb titulació de magisteri i per tsnt, existeixi corresponsabilitat. Val a dir que, actualment un/a mestre no pot optar a una plaça com a educador/a social si no té la titulació d'educació social encara que el seu perfil professional s'ajusti a la plaça vacant. En conseqüència, cal que si s'accepten places per mestres amb titulacio d'educadors socials sigui també l'inrevés.
  • 0
  • 0

Comenta aquest article