Després de la 1a Fira de Consum Responsable a Barcelona


Tal com s’anunciava al Social.cat al desembre, durant les festes de Nadal, Plaça Catalunya de Barcelona ha estat el centre d’un model d’economia i de propostes d’organitzacions gens habituades a ser al cor de la ciutat.

Les grans i poderoses marques ocupen els espais centrals de la nostra i la majoria de les ciutats. Com la millor còpia del món, si passegem per les ciutats grans desfilarem davant les mateixes botigues, amb els mateixos aparadors, amb les mateixes ofertes i amb les mateixes condicions de creació dels productes. I és en la mesura que les ciutats tant s’assemblen que comencen a desaparèixer.

A la Fira de Consum Responsable, les 65 entitats i projectes, marcats per la qualitat i la seva vessant social, són l'aparador d’un model de ciutat que, malgrat sigui minoritari, tots ens sentim orgullosos i tant de bo ens en sentim partícips en algun moment. La fira, relleu de l’anterior als Jardinets de Gràcia, ocupa l’espai central de la ciutat. És en el lloc i en el temps de màxima explosió del consum frenètic i desbocat, condició que encara li dona molt més valor simbòlic.

Aquest espai ens ha recordat i a altres descobert que a la ciutat de Barcelona hi ha una altra manera de fer empreses on el cor que les batega és d’una forma diferent. El retorn social que suposen aquests models empresarials no es poden comparar amb el benefici econòmic que els models del discurs únic suposen.

Hi hem pogut trobar productes de real quilòmetre zero amb els patés i productes de l’horta de la Fundació Acollida i Esperança que genera feina per a persones excloses del mercat de treball de la mateixa manera que ho fa l’Associació Arep. Hem comprat petits regals de les persones que treballen a la Fundació Aspasim, així com la possibilitat d’informar-nos de com podem contractar a casa nostra electricitat que prové d’energia renovable amb la gent de Som Energia.

A més, també hem pogut comprar un collaret o arracades de la meravellosa col·lecció de bijuteria Endorphins que fan persones amb diversitat funcional de la Fundació Tallers. I per suposat, no hem deixat de testar i regalar-nos productes de la Cooperativa Mercat amb els seus exclusius shiitake de la seva marca Bolet Ben Fet . Em quedaran pendents, però, les magdalenes que em van recomanar de la Fundació Formació i Treball.

En definitiva, hem tingut unes setmanes per conèixer noves formes de generar feina i productes des de projectes ben propers que aposten per la responsabilitat social de manera ferma. Han estat uns dies per poder mirar i admirar aquestes institucions en el què i com ho fan. Ara només ens toca allargar durant l’any les propostes de consum responsable.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article