Transformar el pati de l’escola per convertir-lo en un espai educatiu 

Tres escoles públiques de Lleida participaran en un projecte pioner per redissenyar de forma participativa els seus espais externs

Tres centres públics de Lleida participaran el proper curs en la primera edició del projecte ‘Espais que eduquen, patis per a tothom’, una iniciativa pionera a Catalunya que vol ajudar a transformar els patis de les escoles a través de processos participatius que impliquin a tota la comunitat educativa.
 

El projecte, resultat del treball col·lectiu de l'associació Llavors de Vincle, la Demarcació de Lleida del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), a més del Departament d'Educació, l'Ajuntament de Lleida, la Universitat de Lleida (UdL) i el Centra d'Art la Panera, s’ha presentat aquesta setmana a 19 centres públics d’educació infantil i primària i instituts escola de la ciutat, en una reunió en la qual han participat equips directius, de mestres i associacions de famílies. 

Un dels requisits previst és la implicació de tota la comunitat educativa del centre (els claustres, els consells escolars i les AFA i AMPA) amb el projecte. Els centres interessats han de presentar un document on s'indiqui la seva voluntat de fer una transformació en el pati escolar.

Així mateix, es valorarà i potenciarà que els projectes presentats i que s'executaran segueixin les línies del projecte 'ArquiEscola', el programa educatiu del COAC basat en cinc conceptes bàsics (dimensió, llum, forma, materials i ús), tres fases (observar, pensar i fer) i quatre conceptes transversals (perspectiva de gènere, diversitat funcional i cultural, sostenibilitat i identitats).

Les escoles interessades, de les quals només tres podran fer el projecte, han de tramitar la sol·licitud a través del web de la Paeria de Lleida i complir amb els requisits necessaris. Totes les sol·licituds d'escoles que es rebin s'avaluaran seguint uns criteris establerts per les entitats impulsores. Així, es tindran en compte els agents i recursos materials i econòmics de què es disposa; la qualitat del disseny (idea, originalitat, estètica i integració); la sostenibilitat (materials, incorporació de vegetació i aspectes climàtics); qüestions socioeducatives (fomentar interaccions amb jocs i pati inclusiu i adaptat); el manteniment del pati, i la facilitat per modificar-lo novament.

Aquesta prova pilot inclourà un programa de formació que comptarà amb dues persones formadores, una de perfil més pedagògic i l'altra de perfil tècnic relacionat amb l'arquitectura, que els acompanyaran en el procés fins al final. Els recursos estaran penjats i publicats al web de l'ajuntament on es fa el tràmit. Cada projecte o programa que es derivi del protocol general d'actuació tindrà un conveni específic, on es concretaran les condicions, implicacions i compromisos que adquireixen les entitats participants i que es duran a terme en cada programa.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article