Tres centres públics de Lleida participaran el proper curs en la primera edició del projecte ‘Espais que eduquen, patis per a tothom’, una iniciativa pionera a Catalunya que vol ajudar a transformar els patis de les escoles a través de processos participatius que impliquin a tota la comunitat educativa.
El projecte, resultat del treball col·lectiu de l'associació Llavors de Vincle, la Demarcació de Lleida del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), a més del Departament d'Educació, l'Ajuntament de Lleida, la Universitat de Lleida (UdL) i el Centra d'Art la Panera, s’ha presentat aquesta setmana a 19 centres públics d’educació infantil i primària i instituts escola de la ciutat, en una reunió en la qual han participat equips directius, de mestres i associacions de famílies.
Un dels requisits previst és la implicació de tota la comunitat educativa del centre (els claustres, els consells escolars i les AFA i AMPA) amb el projecte. Els centres interessats han de presentar un document on s'indiqui la seva voluntat de fer una transformació en el pati escolar.
Així mateix, es valorarà i potenciarà que els projectes presentats i que s'executaran segueixin les línies del projecte 'ArquiEscola', el programa educatiu del COAC basat en cinc conceptes bàsics (dimensió, llum, forma, materials i ús), tres fases (observar, pensar i fer) i quatre conceptes transversals (perspectiva de gènere, diversitat funcional i cultural, sostenibilitat i identitats).
Les escoles interessades, de les quals només tres podran fer el projecte, han de tramitar la sol·licitud a través del web de la Paeria de Lleida i complir amb els requisits necessaris. Totes les sol·licituds d'escoles que es rebin s'avaluaran seguint uns criteris establerts per les entitats impulsores. Així, es tindran en compte els agents i recursos materials i econòmics de què es disposa; la qualitat del disseny (idea, originalitat, estètica i integració); la sostenibilitat (materials, incorporació de vegetació i aspectes climàtics); qüestions socioeducatives (fomentar interaccions amb jocs i pati inclusiu i adaptat); el manteniment del pati, i la facilitat per modificar-lo novament.
Aquesta prova pilot inclourà un programa de formació que comptarà amb dues persones formadores, una de perfil més pedagògic i l'altra de perfil tècnic relacionat amb l'arquitectura, que els acompanyaran en el procés fins al final. Els recursos estaran penjats i publicats al web de l'ajuntament on es fa el tràmit. Cada projecte o programa que es derivi del protocol general d'actuació tindrà un conveni específic, on es concretaran les condicions, implicacions i compromisos que adquireixen les entitats participants i que es duran a terme en cada programa.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari