Educació millorarà la coordinació amb la DGAIA per atendre les necessitats dels joves extutelats

La decisió respon a una petició de la síndica que demana que el sistema de beques actuals contempli el col·lectiu


El departament d’Educació s’ha compromès a millorar la coordinació amb la DGAIA per atendre joves extutelats. S’establirà un sistema d’intercanvi de dades entre ambdós ens atenent les demandes de la síndica de greuges perquè constitueixin una comissió bilateral per estudiar les necessitats específiques d’aquest col·lectiu.

La decisió arriba després que la síndica hagi traslladat a la conselleria el neguit de moltes extutelades als quals al llarg dels anys se’ls han negat aquestes ajudes perquè la normativa actual no contempla la condició d’aquests nois i noies. 

I és que, per accedir a una ajuda econòmica per estudis postobligatoris, cal acreditar la independència econòmica o familiar per calcular els llindars de renda de la unitat familiar. Tanmateix, la condició de persona extutelada que rep una prestació no es recull expressament a la normativa.

Arran de la situació d’una jove extutelada —que viu amb la seva àvia, qui no percep cap ingrés, i dos menors de 18 anys més— a qui se li va denegar una beca perquè en la seva demanda “no quedava acreditada la seva independència econòmica i familiar”, la síndica es va adreçar al Defensor del Poble perquè valorés recomanar una modificació de la normativa de beques vigent per introduir aquesta condició especial.

En el mateix sentit, l’equip de la síndica també s’ha reunit amb l’Agència de Gestió d’Ajuts Universitaris i de Recerca, que assegura tenir una especial sensibilitat per aquestes situacions. De fet, ja s’han començat a coordinar amb les universitats i el departament de Drets Socials per estudiar aquests casos.

La síndica alerta que els joves extutelats estan en una situació de vulnerabilitat especial: no solen disposar de suport familiar ni de recursos suficients per a la transició a la vida adulta. Assenyala que es tracta d’un col·lectiu que presenta un alt risc d’exclusió social i econòmica.

Les dades de fracàs escolar també demostren que són un col·lectiu especialment castigat. D’acord amb els darrers estudis per al curs 2012-2013, més de la meitat dels adolescents tutelats no estan en el curs que els correspondria per edat. La taxa d’idoneïtat dels adolescents als 16 anys és del 38,6%, i entre 12 i 14 anys, del 49,5%. A més, prop del 50% dels adolescents tutelats repeteix curs (49,2%, 16 anys, i 46,6%, 12-14 anys). Finalment, la taxa de no graduació dels tutelats a quart d’ESO gira al voltant del 40%.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Joan Ribes Olot
1.
Les dades estadístiques ens acosten amb respecte el col.lectiu d'ecs tutel.lats de la Generalitat de Catalunya al desenvolupament d'una classe de ciutadania acostada a l'abandonament i la dualitat de percepció quan la realitat integradora a Catalunya que es país d'acollida i les seves institucions dons,d'acolliment.La penositat de la integració dels col.lectius en transició força a contemplar la retroactivitat més favorable de la idoneïtat educativa de formació professional i per tant la dualitat lectiva i la nova línea EFP Educació de Formació Professional enteses com a grau i ruta integrativa en l'esmena activa de l'abandonament i la manca de graduació.
  • 0
  • 0

Comenta aquest article