Les funcions dels educadors i educadores socials als centres escolars ja són oficials

Han estat acordades durant tot aquest curs entre Educació i els professionals socioeducatius


Les educadores i els educadors socials que treballen en centres educatius començaran aquest proper curs 2023/24 tenint “clares” les seves funcions. Així ho ha anunciat el CEESC en un comunicat, en el qual indiquen que a partir de setembre, les funcions dels professionals de l’educació social ja seran oficials.

Aquestes funcions han estat acordades després d’un procés realitzat durant tot el curs 2022/23, i que s’ha dut a terme entre un grup de treball liderat pel Departament d’Educació en el qual també han participat diferents professionals amb perfils socioeducatius dels centres, entre ells, educadores i educadors socials que treballen actualment a escoles i formen part del Col·lectiu Professional d’Educació Social i Escola del CEESC.

El grup s’ha reunit un cop cada mes des d’inicis de curs i ha definit i diferenciat totes les funcions tant dels professionals de l’educació social com els de la integració social als centres educatius. També s’han avaluat funcions i tasques de la resta de perfils socioeducatius als centres amb l’objectiu de “no duplicar responsabilitats i d’aconseguir un treball òptim, compartit i en xarxa en benefici de tota la comunitat educativa, des de l’alumnat i les famílies fins al professorat i l’entorn”, apunten.

Així, des del Col·lectiu es va convocar una reunió oberta per a educadores i educadors socials en actiu als centres el passat març, de la qual va sorgir una primera proposta de funcions. D’aquella reunió en van sortir esmenes i propostes de millora que es van tenir en compte per al resultat final.

11 funcions recollides 

En total, són 11 les funcions dels educadors i educadores als centres que s’han oficialitzat. Entre elles, està garantir que l’acollida al centre educatiu de l’alumnat i les famílies en situació de vulnerabilitat es desenvolupi en un entorn segur i protector. També vetllar perquè l’alumnat assoleixi un desenvolupament educatiu, personal i social equilibrat i beneficiós.

D’altra banda, els educadors i educadores socials han de col·laborar en l’atenció, detecció i prevenció de situacions i conductes de risc de l’alumnat, així com en la mediació i resolució de conflictes. També han de col·laborar amb l’equip directiu davant situacions d’absentisme de l’alumnat, d’acord amb els protocols establerts en coordinació amb el treballador social de l’EAP en el marc de la comissió d’absentisme del municipi.

Així mateix, aquests professionals han de donar suport als tutors i tutores en la relació amb les famílies i l’entorn i fer un acompanyament a aquelles que es trobin en situació de vulnerabilitat o risc social.

Altres funcions també exigeixen acompanyar els infants i adolescents en la seva autonomia personal; afavorir la integració en l’àmbit escolar, formatiu o de lleure, entre d’altres; o col·laborar en l’impuls i coordinació de les actuacions amb tots els agents del territori que integren la xarxa socioeducativa i de salut.

Finalment, aquests professionals també han de promoure el desenvolupament dels protocols del Departament d’Educació i programes específics de Salut, d’Igualtat, de prevenció de violències i les actuacions del Pla Educatiu d’Entorn; han d’afavorir la corresponsabilitat i parentalitat positiva implicant les famílies en l’itinerari educatiu dels infants i joves; i per acabar, han d’aportar mirades socials a la funció educativa, promovent l’escola per a tot l’alumnat i l’escola democràtica, en el marc de la comunitat educativa.

A partir del curs vinent, aquest grup de treball continuarà treballant en l’optimització de la feina i la coordinació entre tots els perfils socioeducatius presents a les escoles, així com en l’organització d’una jornada per presentar en públic les funcions de les educadores i els educadors socials i exemples de treball en xarxa amb els professionals de la integració social.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article