Una recerca alerta del risc de fumar al cotxe per l’alta exposició a la contaminació ambiental, sobretot pels infants

En els vehicles de fumadors les concentracions de nicotina en l’aire són més grans i el fum residual sis cops més elevat


El fum ambiental del tabac és altament perjudicial per a la salut de persones no fumadores, especialment per als infants, quan es troben en vehicles tancats. Així es desprèn d’una investigació coordinada des de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) amb la participació del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa (CIBER). El treball ha conclòs que els riscos són més grans que en d’altres espais interios, tot i que els períodes d’exposició siguin curts. La recerca ha analitzat un total de 45 vehicles de l’Estat espanyol i del Regne Unit. Així, s’ha detectat que en els automòbils de fumadors les concentracions de nicotina en l’aire eren més grans i el fum residual sis cops més elevat que en el cas de vehicles de persones no fumadores.

Els resultats de la investigació, duta a terme en el marc del projecte TackSHS i liderada per la investigadors de l’ASPB María José López, posen de manifest que existeix un clar perill per a la salut de les persones no fumadores, especialment per a la infància, quan es permet fumar a l’interior del vehicle. “Els compostos tòxics alliberats per la nicotina dipositada, com les nitrosamines específiques del tabac (TSNAs), plantegen un risc carcinogènic a llarg termini per als qui estan exposats”, ha assegurat la investigadora. En aquesta línia, ha recordat que a diferència d’altres països, en els quals hi ha regulació que prohibeix fumar als cotxes en presència de menors, a l’Estat espanyol no existeix cap llei que prohibeixi fumar als vehicles privats.

Xavier Continente, primer autor de l’estudi, ha assenyalat que aquesta recerca “evidencia la necessitat d’una major consciència pública sobre els riscos del fum de tabac en vehicles” i la importància “d’implementar mesures reguladores efectives per protegir la salut dels no fumadors, especialment de menors”, ha indicat.

Una trentena de participants a l’Estat

L’estudi, va fer-se entre abril de 2017 i l’agost de 2018. Van participar-hi 30 persones d’arreu de l’Estat espanyol. Es va mesurar l’exposició al fum residual de tabac en una submostra de vint vehicles (quatre propietat de no fumadors, vuit de fumadors que no fumen dins i vuit de fumadors que sí tenen aquest hàbit).

Paral·lelament, es va mesurar la nicotina ambiental mitjançant monitors penjats del sostre del vehicle durant els viatges. A més, es van prendre mostres de pols dels seients davanters, seients del darrere, tapets, catifes, àrea del canvi de marxes i esquitxador utilitzant una aspiradora convencional. Després del període de mostreig durant els viatges, els participants van completar un formulari amb informació socio-demogràfica, patrons de consum de tabac i altres característiques dels viatges realitzats en automòbil.

Les mostres de nicotina en l’aire preses durant mesuraments de 24 hores van tenir concentracions mitjanes per sota del límit de quantificació en els automòbils de no fumadors (n = 20), 0.23 μg/m3, en els automòbils de fumadors que no fumen a l’interior (n = 15), i 3.53 μg/m3 en els automòbils de fumadors que fumen a l’interior (n = 10).

D’altra banda, les mostres de nicotina en l’aire només durant la conducció van tindre concentracions mitjanes notablement més altes en els automòbils de fumadors que fumen en l’interior (21.44 μg/m3), que en els automòbils de fumadors que no fumen en l’interior, i en els de no fumadors. Finalment, no es van trobar diferències significatives per països.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article