Una escola de Mataró es conjura amb les famílies per ajornar fins als 16 anys l’entrega del primer mòbil

La majoria d’alumnes ja tenen telèfon intel·ligent a Primària malgrat la comunitat educativa coincideix que és “inadequat” i “perillós”


L’escola Gem de Mataró ha engegat aquest curs una campanya d’aliança amb les famílies per intentar endarrerir “tant com sigui possible” l’entrega del primer telèfon intel·ligent a l’alumnat. La majoria d’alumnes ja en tenen abans d’acabar la Primària, amb només 11 anys, i l’objectiu per als pròxims anys és que la relació amb els mòbils s’iniciï en acabar l’ESO, als 16 anys.

El manifest ‘Desmobilitza’t’ compta ja amb prop de 300 adhesions i des del centre esperen notar “canvis importants” a partir del pròxim curs. La clau, segons les famílies, es trobar “l’equilibri entre la utilitat i l’abús” i aconseguir que els joves tinguin una mirada crítica per “entendre i classificar” tots els continguts que els poden arribar a través de les xarxes socials.

La campanya de l’escola Gem de Mataró beu d’una experiència similar a l’escola Sadako de Barcelona i, de moment, té molt bona rebuda per part de tota la comunitat educativa, també entre els alumnes. “Pot haver molta dependència del mòbil, sobretot amb les xarxes socials”, alerta en Jaume Vila, un alumne de 6è que amb 11 anys, ja està habituat a fer anar el mòbil.

Com ell, altres alumnes alerten que el mòbil pot ser “perillós” per la gran quantitat de continguts als que es pot tenir accés. És el cas del Gerard Ruales. Té 12 anys, fa 1r d’ESO i és un dels dos únics nens de la classe que no té mòbil: “M’agradaria tenir-ne, però entenc que no es pot. És una eina molt gran”.

Els alumnes asseguren que intenten fer-ne un ús responsable, d’acord amb el ‘pacte’ establert amb les seves famílies. L’Arlet Ferràs té 11 anys i fa 6è de Primària. Tot i tenir mòbil a la seva edat, diu que l’utilitza poc: “Visc lluny i el faig servir per comunicar-me amb els meus pares”.

També parlen de límits en la seva primera relació amb el mòbil. En Bernat Escudé, de 1r d’ESO, admet que potser a la seva edat no son “prou madurs” per accedir a determinades eines. Una companya de classe, la Laia Martín, explica que va acordar amb la família poder tenir mòbil però res de TikTok o Instagram. “Només tinc les apps necessàries”, afirma.

Pel que fa a l’escola, l’ús del mòbil està totalment vetat. Els alumnes els entreguen a l’arribar a l’aula i queden custodiats fins que marxen a casa, quan els mestres els hi tornen. La directora de l’escola, Montse Paredada, explica que d’aquesta manera se’ls ajuda en “l’autocontrol del mòbil quan no el necessiten”.

La situació, admet Paredada, és complexa perquè va més enllà de l’escola. En aquest sentit, la directora relata una situació de “pressió”, tant per part dels alumnes, que no volen quedar-se enrere respecte els companys que ja tenen mòbil, com per part de les famílies, que en el moment actual no volen estar desconnectats dels seus fills.

A través de la campanya ‘Desmobilitza’t’ es vol, justament, donar eines a les famílies per gestionar aquesta situació i impulsar canvis que han de ser a escala “global” per evitar que nens i nenes de curta edat continuïn accedint a aplicacions i continguts que “no són adequats per la seva edat de maduresa”.

“Estem a cavall entre la necessitat i l’abús de la tecnologia”, explica Xadi Lara, pare de dos alumnes de 4t d’ESO i 6è de Primària de l’escola. Tot i que ja li arriba tard —els seus dos fills ja tenen mòbil— Lara ve amb bons ulls que s’abordi el problema des de la comunitat: “Quan et diuen que tots els seus amics tenen mòbil és molt difícil lluitar”.

En la mateixa situació es troba la Montserrat Marquet, mare d’una nena de 6è del mateix centre. La seva filla encara no té mòbil, però a casa ja el tenen emparaulat per al pròxim curs: “La idea de fer-ho entre tots és més enriquidor perquè ara tampoc li pots negar i que sigui l’única que és diferent”.

Conscient que l’any vinent haurà de conviure amb això, Marquet ja ha començat a parlar amb la seva filla sobre els perills el mòbil: “Em preocupa que tingui accés obert a qualsevol contingut sense cap control i que no pugui entendre o classificar què esta veient, com les ‘fake news’, i ja ho estem treballant”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article