Manresa crea zones escolars per combatre la segregació

Dels 27 centres educatius que hi a la ciutat, quatre són d’alta complexitat i set de màxima complexitat


Manresa és una de les poques ciutats grans de Catalunya on, fins ara, només hi havia una zona escolar. És a dir, l’alumne no té més punts pel fet de viure prop de l’escola.

Però aquesta situació canviarà a partir del curs vinent. El Departament d’Educació i l’Ajuntament han creat zones escolars amb l’objectiu de lluitar contra la segregació. “Volem passar de l’efecte fugida a l’efecte company. És a dir, lluitar contra el fet que famílies que viuen en un barri vagin a una escola llunyana perquè no els agrada la composició social de l’escola”, explica el regidor d’Ensenyament, Pol Huguet. En concret, s’han creat sis zones per a primària i quatre per a secundària. Dels 27 centres que hi ha a la ciutat, qutre són d’alta complexitat i set de màxima.

El nou mapa escolar s’ha fet tenint en compte la situació actual i prioritzant la reducció de la segregació escolar. El nou mapa es començarà a explicar a les famílies el dia 16 de gener, quan s’iniciaran les xerrades que s’han previst per explicar els canvis que hi haurà a la propera preinscripció escolar.

Segons ha detallat el regidor d’Ensenyament, això voldrà dir que els alumnes tindran més punts si van a l’escola de la seva zona. Pel que fa a la picaresca d’empadronar-se en un altre lloc, la directora dels Serveis Territorials, Gemma Boix, ho ha qualificat de “frau” i ha assegurat que està perseguit. Boix ha admès que lluitar contra la segregació escolar “no és una feina fàcil i requereix el seu temps”.

L’objectiu de la mesura, que s’implementarà al curs 2025-2025, és trencar els patrons de segregació i ajudar a que hi hagi un equilibri. Tal com apunta l’alcalde de Manresa, Marc Aloy, el problema de la ciutat és que hi ha centres educatius amb molta segregació i d’altres amb molt poca. De fet, les xifres ho demostren: per haver-hi un equilibri, els centres de Manresa haurien de tenir un 40% de segregació i, en canvi, hi ha centres que només tenen un 10% i d’altres que en tenen un 90%.

Per revertir aquesta situacó, al juny del 2023 es va crear a Manresa una comissió formada per tècnics del Departament i de l’Ajuntament, direccions dels centres públics i concertats de primària i secundària, assessors externs i sindicats, entre d’altres.

Més mesures

A banda de la zonificació, també s’està treballant en l’impuls d’altres mesures. Una d’elles és la de promoure la creació de grups singulars, adreçats a grups de famílies ordinàries que vulguin revertir la situació de segregació de determinats centres. En aquest cas, les famílies entren en bloc al centre, tal com ha passat aquest curs a l’escola Sant Ignasi de Manresa. També es millorarà la detecció d’alumnat amb necessitats educatives.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article