El 44% de les queixes que rep el Síndic de Greuges el 2023 estan relacionades amb les polítiques socials

Tenen a veure amb vulneració de drets en àmbits com la educació, serveis socials i salut


El 43,8% de les queixes rebudes i les actuacions d’ofici iniciades pel Síndic de Greuges el 2023 tenen a veure amb vulneracions de drets de l’àmbit social, com educació, serveis socials i salut. Així ho mostra l’informe anual de la institució, que revela que el segon eix d’actuació és l’administració pública. Aquest inclou demandes vinculades a funció pública especialment arran dels processos d’estabilització de l’últim any, i de procediment administratiu, per la lentitud i la necessitat d’un major acompanyament.

El 2023 es van adreçar a la institució 17.992 persones i es van iniciar 21.938 queixes, consultes i actuacions d’ofici. La síndica Esther Giménez-Salinas afirma que l’administració “ha de poder respondre” a les necessitats de la Catalunya dels 8 milions de persones i que hi han trobat “moltes mancances” sobretot en l’àmbit social. 

Així, la síndica destaca la voluntat de la institució d’esdevenir una eina transformadora de l’administració i de les seves polítiques públiques. Per aquest motiu, l’informe del 2023 no recull només l’activitat interna del Síndic de Greuges, sinó que conté també una anàlisi dels principals problemes que pateixen les persones que viuen a Catalunya i de la capacitat de les administracions de donar-hi resposta.

L’àmbit social: el més present

Pel que fa a les diverses àrees d’actuació, un any més l’àmbit social torna a ser el protagonista. Amb tot, cal destacar que les queixes i actuacions d’ofici de polítiques socials s’ha reduït (de 48,7% el 2022 a 43,8% el 2023). Això s’explica per la disminució de queixes d’educació, una àrea molt condicionada per l’efecte de les mesures de confinament i de prevenció durant la pandèmia de la Covid-19.

En general, les queixes d’educació solen estar relacionades amb l’admissió, la programació d’oferta i la segregació escolar (23,6%), la situació en què es troben els equipaments (16,6%) i l’educació inclusiva (10,7%).

Pel que fa a serveis socials, s’està produint un increment del volum de queixes i actuacions d’ofici vinculades sobretot amb la manca de resolució o el desacord amb la resolució de prestacions i ajuts (62,6%); especialment, la renda garantida de ciutadania (RGC), seguida del reconeixement i revisió del grau de discapacitat (9%) i dels serveis residencials i centres d’atenció diürna (8,1%).

Segons el Síndic, el model d’intervenció dels serveis socials bàsics és encara massa assistencialista i de control: vetlla per cobrir les necessitats més bàsiques i donar resposta a les situacions d’emergència social, i no tant per acompanyar les famílies amb un abordatge terapèutic per millorar-ne l’autonomia.

L’informe també alerta que l’RGC no arriba a totes les persones que estan en situació de necessitat: només el 18,9% de la població en situació de privació material severa del col·lectiu activable laboralment ha percebut l’RGC l’any 2023. Tenint presents els beneficiaris de l’ingrés mínim vital (IMV), més de la meitat de la població en situació de privació material severa no percep ingressos procedents ni de l’IMV ni de l’RGC.

Una de cada quatre queixes de Salut, relacionades amb les llistes d’espera

Des de fa anys, les queixes presentades al Síndic de Greuges en l’àmbit de la salut estan augmentant. En termes generals, en aquest àmbit el principal motiu de queixa és la vulneració de drets de les persones (43%), especialment el tracte rebut per les persones i la informació sanitària. A banda, el 25,5% fa referència a llistes d’espera (252).

Pel que fa a infància i adolescència, el 21,4% de les queixes estan vinculades al sistema de protecció a la infància i l’adolescència, mentre que un 14,7% estan relacionades amb la salut o la discapacitat o dependència (12,3%).

En l’àmbit de l’habitatge, el 25,8% de les demandes tenen a veure amb la gestió i tramitació dels ajuts i préstecs, particularment de lloguer social; seguides de les que fan referència a l’accés a l’habitatge social (17,4%).  

El Síndic indica que la insuficiència d’habitatge social dificulta l’atenció de les situacions d’emergència social a través de les meses d’emergències: prop de 3.000 unitats de convivència estan en espera de l’assignació d’un habitatge. A més, apunta que, des de la pandèmia, estan augmentant les famílies que s’adrecen al Síndic de Greuges per queixar-se sobre les polítiques en matèria d’habitatge (s’ha passat de rebre 244 queixes el 2021 a rebre’n 409 el 2023).

Administració pública i tributs

El segon àmbit d’intervenció de la institució és el d’administració pública i tributs, que representa un 21,7%. D’aquestes, el 36,6% estan relacionades amb l’àmbit de funció pública i, en particular, dels processos d’estabilització i de selecció del personal a l’administració, seguides del procediment administratiu sancionador (17,2%) i de la formalització de tràmits relacionada amb el procediment administratiu (12,9%).

El nombre de queixes s’estabilitza i poques dels col·lectius vulnerables

El nombre de queixes rebudes s’ha estabilitzat i s’ha situat al voltant de les 10.276 anuals, després de l’augment que es va registrar durant la pandèmia. Pel que fa a la xifra de consultes s’ha reduït un 14,4%. Això es deu, entre d’altres, a l’enfocament integral dels problemes que traslladen les persones i que permet reduir en alguns passos la tramitació. S’ha passat de 13.381 el 2022 a 11.456 el 2023.

L’informe ha revelat que malgrat la situació que pateixen, els col·lectius vulnerables tendeixen a fer menys ús de la institució del Síndic de Greuges a l’hora de defensar els seus drets. Així, per exemple, la població nascuda a l’estranger només presenta el 5,5% de les queixes, per sota del seu pes demogràfic (21,2%).

Per pal·liar aquesta descompensació, el Síndic de Greuges ha obert més actuacions d’ofici per estudiar problemàtiques que afecten aquest segment de la població (el 72,8% de les actuacions d’ofici l’any 2023, per sobre del 67,9% corresponent a l’any 2022).

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article