Desenes de famílies denuncien Endesa per no deixar-les tramitar l’alta de la llum

La companyia va tallar el subministrament quan les famílies no van poder pagar l’habitatge, però les entitats reclamen que es mantingui el servei mentre s’espera un lloguer social


Són les onze menys cinc del matí i la porta de l’oficina comercial d’Endesa situada a la Gran Via està tancada. Una trentena de famílies vingudes d’arreu del territori s'han trobat amb la reixa abaixada. Les famílies, convocades per l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) i la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca (PAH), han fet cua davant d'Endesa per entregar la sol·licitud d'alta i poder tenir, així, comptador de llum i accés als subministraments bàsics. Al final, no han pogut fer-ho i algunes han presentat denuncia a l'Agència Catalana del Consum.

La major part de famílies que avui protestaven viuen en un habitatge que abans era seu i que, per impagament d’hipoteca, ara és del banc. Per aquest motiu, la companyia elèctrica va donar de baixa els subministraments. Tanmateix, moltes d'elles continuen vivint encara al seu pis a l'espera d'un lloguer social. Per això, les entitats reclamen que se'ls mantingui el servei i que les quotes d'alta siguin més assequibles.

"Estem parlant de famílies que han patit un desnonament, que les han fet fora de casa seva i a les quals l’Administració no els ha donat cap alternativa. No han tingut cap altra opció que ocupar el seu propi habitatge", ha explicat la portaveu de l'APE, Maria Campuzano, davant de l'oficina.

La documentació necessària per tramitar l’alta del subministrament de la llum és el padró, l’informe de serveis socials, que acredita la situació de vulnerabilitat que viuen les famílies, i el butlletí blau, que certifica que la instal·lació elèctrica és correcta. El problema, segons Campuzano, és que "el butlletí blau té un cost aproximat de 100 euros i, òbviament, aquestes famílies no es gastaran aquest import si, prèviament, no tenen la seguretat que l’empresa els farà el contracte".

Endesa demana un contracte o una escriptura per donar d’alta la llum

Quan Endesa denega la tramitació de l'alta, es justifica afirmant que necessita un contracte de lloguer o una escriptura de propietat. "Legalment no existeix cap llei que els obligui a demanar aquesta documentació", ha dit Campuzano, qui ha afegit que "al final, Endesa no només s'atorga la potestat de decidir a qui li facilita llum i a qui no, sinó que també ho fa a l'hora de valorar la situació de les famílies".

Ara com ara, l’única solució que ofereix Endesa a aquestes famílies és demanar a l'entitat financera propietària del pis que signi un document conforme que aquest li cedeix el dret d'ús de l'habitatge. "Evidentment, és una proposta absurda que, a més, els bancs no acceptaran perquè, en molts casos, es troben negociant l’habitatge social. Si aquest fet es donés, implicaria que el problema de l’habitatge està resolt a Catalunya i a tot l’Estat", ha destacat Campuzano.

A més de l’APE i la PAH, també s’han unit els membres de la Plataforma d’Afectats per la Crisi i de la Plataforma d’Aturats. "Volem donar suport a les famílies i visibilitzar la situació greu que estan vivint", ha asseverat una membre d'aquesta última entitat.

Persisitint davant l'oficina de l'elèctrica

Aquestes famílies, segons cita el comunicat de l’APE, "tenen intenció de regularitzar la seva situació, i no volen continuar patint amenaces de tall constants ni posar en perill la seva vida i la de les seves famílies". Segons ha recordat Campuzano, "Endesa està condemnant aquestes famílies a viure amb espelmes o punxar la llum, amb tots els riscos que això comporta".

Amb la darrera acció de l’APE, el passat 4 d’abril, es va aconseguir la primera interlocució amb Endesa. Malauradament, tal com lamenta l’associació, Endesa no va respondre com ells esperaven, "sinó que enlloc d'estudiar la proposta, van continuar al·legant que sense contracte de lloguer o escriptura no podien donar l'alta".

Les famílies i diversos manifestants de les diferents plataformes han tallat un tram de la Gran Via i han persistit davant la porta de l’entitat durant més de dues hores. Una de les responsables d’Endesa ha sortit per l'escala del costat per avisar que no obririen la sucursal. Davant aquest fet, Campuzano li ha demanat fulls de reclamació per a totes les famílies.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article