Parlem d’un estiu de lleure educatiu

La situació de confinament ha impactat de manera directa als infants i joves. Els infants han patit la paralització de l’activitat educativa i els joves han vist com les perspectives de futur, de nou, es veien immerses en un mar d’incerteses, sacsejant la seva quotidianitat en un moment vital de desenvolupament personal i molta intensitat de les relacions socials. Donar eines i facilitar l’acompanyament als infants i joves és una de les nostres prioritats com a Departament, no ens podem permetre que se’ls deixi al marge. És més necessari que mai que tinguem ben clar que són el present, no només el futur. I prendre’ls com a subjecte actiu en la intervenció al si de la societat.

Una de les eines que apel·lem en l’acompanyament als infants i joves és l’educació en el lleure com a valor singular i identificador de país, compromesa amb la transformació social i la transmissió de valors. En els mesos de confinament, els monitors i monitores han tingut un paper cabdal en l’acompanyament a infants i joves. Els agrupaments escoltes i esplais han construït alternatives a l’activitat habitual, i s’han adaptat a les noves formes de comunicació per mantenir el vincle i no interrompre els llaços comunitaris que cada dia contribueixen a enfortir.

Enguany, les activitats de lleure educatiu tindran un pes molt important en les vides dels infants i joves. Serà, possiblement, el primer contacte que tindran amb el grup d’iguals des d’abans del confinament. Esdevindran una eina imprescindible en l’acompanyament emocional als infants, per fer front a la situació de pèrdua i a tots els canvis que han experimentat. A més a més, seran un espai de retrobament amb la natura i l’aire lliure. Les activitats de lleure jugaran un paper important en l'adquisició de les noves rutines i tindran un paper cabdal en la cerca de solucions per evitar un distanciament social i emocional (el distanciament físic, però, l’haurem de mantenir durant temps), afavorint la prevenció del contagi, situant de nou l’infant i jove com a protagonista i cedint espais de decisió.

És per això que des de fa setmanes treballem per fer viables les activitats de lleure per aquest estiu, adaptades als nous contextos i garantint la seguretat dels nens i nenes que hi participaran però també dels monitors i caps que les dirigiran. L’adaptació de les noves regles al dia a dia de les activitats, ens fan plantejar dubtes i inquietuds que caldrà anar resolent de manera eficaç. És ben cert que el repte és immens per això és imprescindible la implicació de tots els actors, entenent la realització de les activitats de lleure educatiu com una responsabilitat compartida de tots i cadascun dels agents apel·lats.

Això implicarà també fer un esforç col·lectiu per vèncer aquelles pors que, malauradament, s’han establert en el conjunt de la nostra societat els darrers mesos. I aquí el compromís de la Direcció General de Joventut és donar les màximes certeses en dos sentits. Per una banda precisant el marc general aprovat al PROCICAT amb protocols específics per donar eines i fer viables les activitats de l’educació en el lleure. Per altra, acompanyar als monitors i monitores i entitats organitzadores facilitant recursos i solucions per fer front els grans reptes que suposa l’organització de les activitats d’enguany. Estem convençuts que entre tots aconseguirem que quan parlem d’aquest estiu estiguem parlant d’un estiu ple de lleure educatiu.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Salvador Premia de Mar
1.

Sra Giròs molt bonic l'article ! Qui pagarà les activitats de lleure..Jo tinc tres fills i la pandèmia m'ha deixat sense gairebé recursos. Imagino que ha vostè no , perquè cobra de la Generalitat..

  • 1
  • 0

Comenta aquest article