Les aliances estratègiques i la necessitat d’un compromís real


Segons l’Asociación Española de Fundraising, a l’Estat espanyol de 3,5 milions d’empreses només 11.000 col·laboren de manera recurrent amb entitats del tercer sector. I això que les aliances entre el sector privat i les organitzacions socials són claus per impulsar projectes que tenen un impacte directe en les persones i el territori. 

Per una banda, les entitats del tercer sector ampliem la nostra capacitat econòmica gràcies a l’aportació de fons, que ens permet expandir el marge d’actuació dels nostres projectes i que sovint es queda curt amb els concerts i les subvencions públiques. A més a més, la col·laboració amb l’empresa privada ens ajuda a desenvolupar projectes conjunts on es comparteixen coneixements tècnics i recursos que ens fan augmentar la notorietat, i que ens facilita, entre d’altres, la captació de voluntaris. 

Per l’altra banda l’interès de les empreses privades cap a les organitzacions socials generalment s’engloben dins de la Responsabilitat Social Corporativa o la Responsabilitat Social Empresarial, que busquen generar un retorn del seu benefici cap a la societat assumint el compromís que tenen en el seu benestar. A banda de la desgravació fiscal, la col·laboració amb una entitat del tercer sector els suposa una millora de la seva reputació, un nou espai on generar complicitats i la retenció del talent, entre d’altres. A més a més, amb la publicació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides, les empreses han trobat en les entitats del tercer sector, els aliats perfectes per treballar en el seu compliment. Les entitats som expertes en desenvolupar projectes enfocats a algun d’aquests objectius perquè formen part de la nostra naturalesa i activitat. 

Què cal, doncs, per a què aquestes aliances funcionin? D’entrada, s’ha de treballar en la confiança mútua perquè l’empresa assumeixi un compromís real. Això requereix inicialment, un procés de coneixement entre les parts: cultura de l’empresa i recorregut, missió i visió d’ambdues, impacte de l’entitat social, àrees de treball, com estan formats els equips, etc. En una segona fase, aquest compromís es pot aconseguir elaborant objectius comuns a l’hora de plantejar el projecte on la corporació col·laborarà, i fins i tot considerar-ne un de nou, però sempre donant resposta a una necessitat social i tenint en compte la coherència amb l’activitat empresarial. Serà interessant valorar que aquest projecte es desenvolupi en el territori on es troba la corporació o on porti a terme la seva activitat, i així generar un impacte positiu directe. L’entitat, en aquest punt, haurà de ser molt curosa a l’hora de presentar els resultats i de mesurar l’impacte social que genera. 

És important també que hi hagi un suport de la direcció general de l’empresa i que la plantilla s’involucri i s’impliqui des de l’inici. Generalment, quan les entitats privades inicien una col·laboració amb les del tercer sector o bé és perquè hi ha un vincle entre l’activitat de l’empresa i la causa de l’entitat, o bé perquè hi ha una sensibilitat cap a la missió per part d’un treballador o un grup de treballadors de l’empresa. La implicació que tinguin els equips marcarà el bon funcionament de l’aliança perquè ens permetrà valorar, en part, el compromís real de tota la corporació. 

La comunicació fluida i constant serà clau per a la relació entitat-empresa i per aconseguir aquesta aliança basada en la confiança. A mesura que avanci el projecte, s’haurà d’anar fent seguiment també de la relació entre les parts. 

Amb tot això s’ha de pretendre assolir un acord estratègic a mitjà-llarg termini que permeti el bon funcionament del projecte recolzat, ampliar els recursos en cas que sigui necessari i donar-li una continuïtat. L’empresa ha de ser conscient de l’expertesa de l’entitat a qui dona suport i de les necessitats reals que té. Per una banda, per no fixar només els resultats de la seva col·laboració en la tasca sobre el terreny i ampliar-la al cost que també té l’estructura de l’entitat, i que és igualment necessària, i per l’altra per no caure en un acte de neteja d’imatge que s’allunya del principi de l’aliança i que no respon als valors ni de l’entitat amb la qual col·labora, ni amb els que representa que té.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article