El desafiament de la mentoria social: un camí cap a la inclusió


La mentoria social és una forma de suport que pot canviar vides. Ofereix la possibilitat d’acompanyar, guiar i inspirar a infants i joves que necessiten un impuls addicional per superar les adversitats i aconseguir els seus reptes personals.

Aquest suport és crític en situacions on les circumstàncies personals o familiars posen en perill no només l’èxit educatiu, sinó també el seu benestar. Malauradament, el panorama actual de la mentoria social presenta desafiaments significatius. Els testimonis de persones educadores, psicòlogues i altres professionals que treballen amb aquest col·lectiu són unànimes: les conseqüències de la manca de suport emocional i educatiu es tradueixen sovint en baixos resultats escolars.

L’impacte negatiu de les circumstàncies vitals sobre el rendiment escolar no és cap secret. Les dificultats socioeconòmiques, les tensions familiars i altres factors poden afectar de manera significativa la concentració i la motivació dels infants i joves. Què passa quan aquests nens i nenes es troben en un CRAE? Les estadístiques revelen una paradoxa desconcertant: els resultats escolars d’aquests joves són sistemàticament més baixos que els dels seus companys/es de classe amb un entorn familiar estable. 

No obstant això, la mentoria social va més enllà de ser una estratègia educativa; és una connexió vital que pot transformar vides. El coneixement profund de les necessitats individuals de cada jove permetrà que la mentoria sigui més efectiva, ja que les persones mentores esdevenen un punt de referència que no només es basa en compartir coneixements, sinó també valors i habilitats socials.

A més, la mentoria no només beneficia a infants i joves. Les mentores també enriqueixen les seves vides a través d’aquesta relació, donat que treballar amb joves pot connectar-los amb noves perspectives, idees i reptes, per tant, es tracta d’una relació on hi ha un enriquiment mutu.

El projecte Sapere Aude de la Fundació Resilis busca proporcionar aquest suport a joves en acolliment residencial o en processos d’emancipació d’entre 12 i 22 anys a les demarcacions de Girona i Terres de l’Ebre.

La inclusió i l’educació són drets fonamentals per a tots els nens i nenes, independentment del seu entorn, i és responsabilitat de la nostra societat garantir que aquests drets siguin respectats. I és per això que la mentoria social és un pilar fonamental perquè això sigui possible.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article