Què és un bon indicador al tercer sector?


Comença un nou any i amb aquest canvi també comença el moment de revisar l’activitat realitzada en el període anterior. Moment de fer balanç i en aquest moment és quan podem repensar quins tipus d’indicadors d’activitat estem fent servir: realment reflecteixen el que fem i com ho fem?

Un dels indicadors bàsics que crec que totes les entitats socials fem servir és el nombre de persones que atenem. Aquest indicador ens serveix de base per amostrar què fem i, en principi, semblaria clar que com més alt és el nombre de persones ateses més gran és l’abast de l’entitat. A Camins Fundació Social Escola Pia, però, ens hem trobat amb un canvi de paradigma que posa en dubte aquest supòsit. La Fundació, que és la fusió de tres entitats anteriors, ha fet un període d’endreça i focalització de projectes i en  aquesta endreça s’han tancat projectes oberts al barri per centrar-se en un acompanyament més extensiu a les persones usuàries. És a dir, atenem menys persones, però les que atenem ho fem d’una manera més integral.

Aquest canvi de paradigma ens ha fet repensar els indicadors, perquè la dada bàsica de persones usuàries ha caigut dràsticament en un any i ens cal trobar com podem reflectir la qualitat del que fem. Si entenem que un KPI és una dada quantificable que ens permet veure de forma clara si estem aconseguint els objectius marcats, per nosaltres la dada de persones ateses ja no és un KPI. Ha passat a ser una mètrica que necessitem saber i necessitem recollir per poder justificar el que fem, però no és un indicador de funcionament important.

El problema ve quan intentem posar indicadors concrets i mesurables a qüestions diverses de qualitat i bona pràctica. Cal una reflexió profunda de quins són els objectius de l’entitat i com aquests es poden reduir a dades concretes.

Seguint amb l’exemple del canvi que hem portat a terme a Camins, creiem que si el que volem és fer un acompanyament més integral a les persones usuàries, conèixer l’evolució de la mitjana de serveis amb els quals estan relacionades les persones que atenem ens pot ajudar a veure si ho estem aconseguint. És a dir, si les persones que atenem ho fem des de, per exemple, tres serveis diferents (com podria ser formació, ocupabilitat i jurídic) serà molt millor per al nostre objectiu d’acompanyament integral que si la persona només queda atesa per un sol servei. 

Al tercer sector també sembla important poder quantificar el resultat de la nostra acció, és a dir, poder establir “l’èxit” d’allò que fem. Conèixer quines són les sortides dels serveis de les persones usuàries ens pot ajudar a assegurar si estem treballant en la bona direcció, si les accions dels nostres projectes aconsegueixen els objectius per les que estan ideades. Però amb aquest indicador ens sorgeix un altre gran problema: com ho registrem de forma sistematitzada per tal de poder tenir KPIs genèrics per tota l’entitat? Com es fa el recull de dades és clau per poder fer una bona gestió dels indicadors. Per poder fer seguiment de les dades cal que estiguin parametritzades i que recullin les possibilitats diverses que podem tenir des dels diferents projectes perquè no hi hagi divergències de criteris i no incorrem en conceptes oberts que després no permeten extrapolar cap dada ni fer-ne seguiment estadístic.

I com fem el recull de dades?

S’ha de tenir en compte que els projectes han de comptar amb el temps necessari per poder fer recull de dades, si no hi ha temps necessari per fer la part “administrativa” s’optarà sempre per la part “d’atenció directa” (per això som del tercer sector, oi?). S’ha de tenir clar que no hem de voler recollir-ho tot, hem de recollir les dades que per nosaltres són necessàries, les que realment ens ajuden a mesurar el nostre impacte. I hem de fer un retorn a les persones que recullen les dades, hem de mostrar en què ens ajuda la seva feina. Per poder motivar l’equip en aquest sentit és important ensenyar quines són les estadístiques que estem tenint en compte gràcies a aquest recull.

Ara només cal posar-nos a la feina i, si ho hem fet bé, el gener de l’any vinent serà molt més fàcil i podrem veure d’una forma clara com funciona la nostra entitat. En parlem el proper gener? 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article