Famílies professionalitzadores d’acolliment per a infants i adolescents amb necessitats educatives especials


Les famílies professionalitzades són un recurs molt adient i necessari per cobrir unes edats i unes característiques no ateses en l’ambient familiar. Infants de més de sis anys i adolescents fins a la majoria d’edat que fins ara no podíem optar per a la mesura d’acolliment, malgrat l’ordre de prioritats de la Llei de Protecció  a la Infància (LDOIA1) els situï per davant d’altres mesures com l’acolliment institucional. 

L’acolliment familiar professionalitzat va iniciar-set a Guipúscoa l’any 2017 i el 2023 a Catalunya, desplegant així la LDOIA, per cobrir a la població infantil, major de sis anys, amb característiques especials, tant per situacions de conducta disruptiva com de salut mental, que requereixen d’una atenció especialitzada i exclusiva.

Un acolliment familiar especialitzat al qual només poden optar professionals de l’àmbit social, educatiu i de la salut. En cas de parella acollidora només cal que un dels dos tingui la formació requerida i dedicació completa. Els requisits dels professionals són de dos anys mínim d’experiència en el camp d’infància o adolescència. Professionals entre els quals estan els titulats en pedagogia i psicopedagogia.

A Catalunya hi ha una entitat referent del programa de famílies professionals que porten l’acollida, el programa de validació, la formació i el suport o seguiment continu de les famílies professionalitzades a través d’un equip professional que vetllarà pel seguiment i bon funcionament de cada acolliment. L’ICAA2 compta amb aquesta entitat referent per desenvolupar el programa d’acolliment en família aliena professionalitzada. Els  professionals poden optar a la selecció de familiar acollidora professional, dirigint-se a la fundació referent.

Entrant més en detall d’aquest programa, es pot veure que l’equip de professionals que donaran suport als acolliments no són interdisciplinaris en el sentit ampli, sinó que només estan formats per dues disciplines: Psicologia i Treball Social. El model, replicat de Guipúscoa, ha continuat el mateix projecte literalment, fins i tot en el perfil dels professionals designats per a fer el seguiment a les famílies professionals que hagin acollit a infants i adolescents amb necessitats educatives especials.

Si bé dins les funcions d’un equip de suport tècnic a les famílies d’acollida professionalitzades hi ha intervencions de caràcter pedagògic (models educatius, conseqüències d’aquests, història de criança, dificultats d’aprenentatge i de socialització, etcètera), a més de la formació —pròpiament dita— a les famílies d’acollida, són funcions que corren el perill de ser deixats de banda —o abordar-se de forma inadequada— al no comptar amb els equips de seguiment, també, amb el pedagog o pedagoga, especialistes en temes pedagògics, perdent així una oportunitat cabdal d’esdevenir equips de seguiment interdisciplinaris.

És per això que, en reunió amb l’entitat que s’encarrega del programa d’acollida professional, el passat 14 de desembre, els vam transmetre la necessitat indiscutible de la incorporació del titular de la pedagogia dins dels equips que donaran suport a les famílies professionalitzades. I la demanada era que ho fes arribar als estaments corresponents, amb la finalitat que es valori la idoneïtat de fer equips de seguiment interdisciplinaris, incorporant-hi al pedagog o pedagoga, demanda fonamentada en les funcions tècniques comunes a la pedagogia.

Des d’aquestes línies i en nom del Col·legi Oficial de Pedagogia de Catalunya, vull enviar un agraïment a la fundació per la seva empatia i sensibilitat a les nostres demandes i la nostra felicitació per la gran feina que estan duent amb el projecte de famílies professionalitzadores per acollir infants i adolescents amb necessitats educatives especials. Des del COPEC col·laborarem tant com puguem per a difondre el projecte i per a fer-lo arribar als pedagogs i psicopedagogs perquè puguin optar a ser Família Professionalizadora d’Acolliment.

Per finalitzar només una reflexió: no hi ha cap raó per justificar que en els equips professionals que faran suport als acolliments especialitzats no es tingui en compte la interdisciplinarietat, incorporant-hi al pedagog o pedagoga. Sabent que sí que s’ha tingut en compte la interdisciplinarietat en altres equips d’atenció a la infància en situació de desemparament, on sí que hi és el titulat de la pedagogia. És un contrasentit si entenem que l’anàlisi de les funcions d’aquests equips de suport i acompanyament als acolliments especialitzats també són pedagògiques.  

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article