La millora dels resultats PISA passen per una millor atenció personalitzada


Llegint les 18 mesures per a la millora dels resultats PISA que el grup d’experts nomenat pel Departament d’Educació han presentat recentment, i que és el preàmbul del document final que es presentarà amb idea d’aplicar-lo de cara al curs vinent 2024-25, s’observa una sèrie de propostes que fan referència a idees que es reclamen des de fa temps des del sector educatiu.

Un d’aquests punts fa referència a la necessitat d’incrementar el personal de suport no docent, és a dir, incorporar amb una major presència, visibilitat i acció la figura de l’educador o educadora social o del psicòleg o psicòloga per a facilitar l’adaptació de les dinàmiques i atenció a l’alumnat en funció de les seves necessitats, especialment en aquells entorns de major complexitat.

És necessari augmentar la capacitat dels centres educatius per a poder adaptar i personalitzar la seva activitat a les necessitats de l’alumnat. Realitzar un correcte acompanyament durant l’etapa educativa hauria de ser un aspecte prioritari. Està demostrat que en aquells espais on es desenvolupa una educació que inclou l’acompanyament tutorial i es treballa per a l’adaptació curricular i competencial, s’obtenen millors índexs d’aprenentatge, satisfacció de l’alumnat i disminueix l’índex d’abandonament escolar. 

Fundació Main, des de la nostra experiència en diferents recursos i projectes desenvolupats en l’entorn de l’educació secundària, especialment a les Unitats d’Escolarització Compartida (UEC), sabem que el treball conjunt amb el professorat per part d’una figura que acompanyi i doni proximitat a l’atenció a aquell alumnat que ho necessita, facilita la vinculació i la percepció positiva cap a les diferents dinàmiques escolars.

Cal assegurar que els i les alumnes se sentin recolzats i escoltats, i entenguin els objectius com assumibles i reals, fet que els motivarà per a desenvolupar habilitats i capacitats orientades a la consecució d’aquests. Des de les UEC es desenvolupa una tasca de personalització de l’aprenentatge que comporta la reducció de l’abandonament escolar prematur, la millora de les competències bàsiques i l’adquisició de les estructures personals i socials que permeten l’autonomia a l’alumnat que assisteix, així com el benestar personal i emocional per emprendre itineraris vitals i formatius d’impacte personal.

D’altra banda, no podem oblidar la importància de dotar d’estabilitat a aquest personal de “suport” i facilitar el treball en xarxa entre els diferents equips. La inestabilitat dels referents educatius durant l’etapa educativa dels menors d’edat dificulta i obstaculitza el normal desenvolupament dels aprenentatges.

Tenint en compte tots aquests aspectes, és una molt bona notícia que, des del Departament d’Educació, s’aposti per millorar el suport als diferents equips docents dels centres educatius, això sí, esperem i desitgem que aquesta sigui una aposta que es mantingui estable i perduri en el temps. Fa uns dies la consellera deia que de cara al curs vinent s’augmentaran els recursos en les mesures educatives intensives que recull el Decret de l’escola inclusiva, com són les UEC, i esperem que aquests també vagin destinats a millorar les condicions d’aquests equips educatius.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article