Acompanyament i apoderament per a l’enfortiment institucional


Fa anys que la millora de la gestió és un repte per a la major part de les entitats del tercer sector social, però l’actual context econòmic i social ha fet que aquest esdevingui realment un tema prioritari.

Cada cop són més les organitzacions que demanen suport per iniciar un camí assequible en el dia a dia i gradual cap a la millora continua que els permeti fer front a les necessitats actuals. Unes necessitats derivades d’un entorn canviant i complex i fortament marcades per: 1) l’augment de les persones en situació de vulnerabilitat i exclusió social, 2) la disminució de recursos econòmics (especialment de fons públics) i 3) el desplegament de normatives estatals i autonòmiques (Llei de Serveis Socials, Llei de Dependència, Llei de Transparència i rendició de comptes, reforma fiscal, etc.).

Per poder estar a l’alçada del canvi de paradigma, donar respostes als desafiaments i garantir la sostenibilitat de l’organització, les entitats tenen la necessitat d’introduir canvis en la cultura organitzativa i reforçar l’eficiència en la gestió com a via per optimitzar els recursos i oferir un servei de qualitat i adaptat a les necessitats de les persones. Tanmateix, el dia a dia de les organitzacions no sempre permet destinar temps per a la reflexió i l’anàlisi del treball desenvolupat ni per marcar nous propòsits i prioritats, elements fonamentals per generar processos de millora continua amb simplicitat i de forma gradual.

A més a més, la bona gestió interna no sempre és viscuda com una prioritat per part d’alguns membres dels òrgans de govern i/o dels equips, sinó que més aviat és percebuda com una sobrecàrrega de treball que resta temps a la intervenció. Altres persones, en canvi, ho veuen com una peça fonamental per a la millora de l’impacte, però no saben per on començar o no tenen les habilitats i/o capacitats per desenvolupar eines i protocols que permetin definir objectius clars, criteris estandarditzats i sistemes d’avaluació que possibilitin mesurar les accions i els resultats per introduir-ne millores.

El departament de Consultoria i Estudis de la Fundació Pere Tarrés desenvolupa des de fa més de quatre anys processos d’acompanyament basats en una metodologia senzilla i gradual que ha demostrat excel·lent resultats en més de 50 entitats que han participat en aquests projectes. Aquesta se centra en capacitar als equips i acompanyar-los en els problemes del dia a dia, consolidant un espai de reflexió i d'anàlisi objectiu i eficaç i incorporant una forma de treball que s'orienti a alinear estratègies, actuacions i processos a la missió de l'entitat. A través d'aquesta filosofia de treball, les entitats no només aconsegueixen generar canvis organitzatius significatius sinó que també les permet millorar l'impacte social tant a nivell qualitatiu com quantitatiu.

En concret, el factor clau de l’èxit és l’apoderament dels equips directius i tècnics de les entitats, acompanyant-los i orientant-los en l’anàlisi de la situació, així com en la implementació de plans i processos de millora que donin resposta a les seves problemàtiques. D’aquesta forma, els consultors i consultores fan de facilitadors per a què les organitzacions siguin les protagonistes del seu propi camí d’enfortiment institucional. I el que és més important per a les entitats participants, fa possible que les propostes definides s’implementin, romanguin i que, en el futur, aquestes persones repliquin el procés, promovent la cultura de la millora continua i de l'avaluació de la qualitat i l'impacte de forma adaptada a la seva realitat .

Si esteu interessats en millorar els processos de gestió interna de la vostra entitat trobareu més informació en aquest enllaç.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.

Francesc Coscubiela
1.

Molt interessant i una gran feina!

  • 0
  • 0

Comenta aquest article