L'institut com a espai per teixir la comunitat

El projecte Instituts Oberts neix amb l'objectiu de crear vincles entre els alumnes i l'entorn

El Marc i la Salma tenen 13 anys. Ell va a segon d’ESO A i ella a segon C, de l’Institut Carles Vallbona, a Granollers. Malgrat que només tenen classe fins al migdia, es troben també els dimarts i els dijous a la tarda, a l’institut. Estan inscrits al projecte Instituts Oberts que el Carles Vallbona ofereix des del curs passat.

“Instituts Oberts és un programa que oferim per millorar l’èxit escolar, crear un sentiment de pertinença al centre i aconseguir un bona convivènciaˮ, explica el secretari adjunt d'Igualtat, Migracions i Ciutadania, Carles Macian.

Per la seva banda, Neus Querol, dinamitzadora socioeducativa i educadora de lleure del projecte Instituts Oberts de l'Institut Carles Vallbona, reconeix que hi ha nois que li confessen que "venen aquí perquè a casa s’avorreixen o bé perquè al parc fa fred, o perquè a casa tenen una situació familiar determinada”. Així, segons Querol, es va creant un vincle amb l'institut, “que els hi fa falta”.

El Marc, satisfet amb l’espai, explica que “es preparen i fan reforç de cara als examens finals del trimestre”. La Salma ha d’entregar dos dossiers de trimestre i també aprofita aquest espai per avançar en la seva tasca.

Querol reconeix que als alumnes de primer d’ESO els encanta la historia i “sempre fan preguntes, mostren molta curiositat i aquest espai ofereix l’oportunitat d’explicar les temàtiques d’una forma més amena”.

L’expansió del projecte

El projecte, que va arrencar fa un any, s’ha dut a terme en 14 centres. Aquest 2019 s’ampliarà a 18 centres, dels quals, cinc són a Badalona, un a Sant Adrià del Besòs, dos a Sabadell, tres a Terrassa, tres més a l’Hospitalet i, finalment, quatre a Granollers.

Tot i que, reconeix Macian, “amb un curs és molt complicat avaluar-ne l’impacte”, “es prodeixen millores en els resultats acadèmics”. “La filosofia és similar a la dels plans educatius, l’únic que el focus el posem dins el centre”, explica Macian.

Entre els dos grups, els de primer i segon d’ESO, Querol porta uns 20 alumnes: “La ràtio és d’un profesor per deu alumnes els dilluns i els dimecres i deu més dimarts i dijous”.

Com són aquests alumnes? Querol reconeix que “no es tracta només de nois i noies que han vingut fa poc, que també, sinó sobretot fills de pares immigrants”. I les activitats que realitzen? “Varien en funció de cada centre, però destaquen les excursions i dinàmiques de grup”, reconeix l’educadora.

D’aquesta manera, l'institut ha passat de ser una entitat “on només fas deures-deures-deures i examens-examens-examens a un espai que fomenta la confiança entre els alumnes i crea vincles amb el centre”, destaca Querol.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article