“No podem aspirar que la gent que treballa al tercer sector ho faci exclusivament per vocació social”

Jordi Roman | President de La Confederació


El tercer sector social a Catalunya fa anys que sembla que ensopega amb la mateixa pedra: la manca de finançament. A més, la successió de crisis socials i econòmiques dels últims anys no ha fet més que tensar la corda. Les entitats que atenen a persones en risc d’exclusió social no només han de fer front a una demanda creixent de la població, cada cop més empobrida; sinó que també han de donar resposta a les reclamacions d’uns professionals que fa anys que veuen com el seu poder adquisitiu disminueix i que exigeixen millors condicions laborals. “Liderar entitats és una feina ingrata”, assegura en Jordi Roman, qui, després de gairebé vint anys treballant en el tercer sector, ara entoma el repte d’assumir la presidència de La Confederació, la patronal de les entitats socials sense ànim de lucre. De moment, la seva presidència ha arrencat amb la signatura d’un acord a tres bandes amb el Departament de Drets Socials, els sindicats majoritaris i les altres patronals del sector per augmentar les tarifes dels serveis que gestionen. Un acord que Roman espera que sigui “la primera pedra” de la transformació del sector.  

Nascut a Sant Adrià de Besòs el 1971, a la Mina, Jordi Roman es descriu a si mateix com “un nen de l’esplai” que va tenir la sort que era un bon estudiant i que va estar involucrat des de molt jove amb el seu barri. “Conec en profunditat el que és viure en un lloc marginal i el que suposa això socialment”, subratlla. Tot i que quan va entrar a la universitat va decidir estudiar periodisme, la feina de les entitats socials sempre va estar present a la seva vida i així és com finalment va acabar treballant per a Fundesplai ara fa ja gairebé vint anys, on actualment és el cap de recursos humans. Ara, Roman assumeix també el lideratge de la patronal del tercer sector social amb unes fites molt clares: acabar amb l’infrafinançament de les entitats, garantir l’aprovació de les lleis que afecten el sector i millorar les condicions laborals dels treballadors i les treballadores. Per parlar de tots aquests reptes que té al davant, ens rep a l’equip del Social.cat a la seu de La Confederació.  

Vostè va néixer a la Mina, on va estar involucrat molts anys amb l’esplai i les entitats del barri. Què li aporta aquesta experiència per assumir ara el repte de ser president de La Confederació? 

Sempre dic que jo soc el resultat també de l’acció social d’algunes entitats. Jo era un nen de l’esplai i, en algun moment, algú va decidir que jo també podia ser monitor. He viscut des de dins el que és la vulnerabilitat social, el que és sentir-se absolutament en risc d’exclusió, i realment crec que viure-ho des de dintre dona un tarannà i un bagatge que no tothom pot tenir. M’ha servit per tenir una ment molt oberta respecte al que es necessita, al que pot aportar una simple persona o una entitat que vulgui transformar les coses. Soc el resultat d’aquestes vivències i el fet de ser gitano i d’haver viscut molts anys al barri de la Mina és un bagatge que l’utilitzo sempre, perquè m’ajuda molt.   

“Jo soc el resultat també de l’acció social d’algunes entitat”

Per què va decidir postular per a la presidència de La Confederació?  

He de dir que, fins i tot, jo vaig ser el primer sorprès [riu]. 

Per què? 

Vam tenir certs problemes, perquè no hi havia molta predisposició. Passava el temps i no hi havia cap persona o entitat que volgués o pogués fer el pas. Aleshores, vam estar fent unes reflexions molt importants durant tres mesos més o menys, en relació amb com s’havia d’abordar el lideratge de La Confederació. I com que era de les persones que feia més temps que era dins de la junta, vaig parlar amb la meva entitat i vam decidir plegats que podia ser una opció. No em sentia amb un perfil completament idoni per fer aquest rol, perquè jo em dedico a la gestió directiva dels recursos humans, però no estic involucrat directament amb l’acció social. Ho dic amb tota sinceritat. Però penso que al tercer sector hi ha una petita crisi de lideratge. I ho penso realment. No només pel procés que hi ha hagut a La Confederació, que s’ha resolt perfectament, sinó també per altres entitats del tercer sector que cada vegada costa més que hi hagi persones que vulguin fer el pas. 

I per què creu que hi ha aquesta “crisi de lideratge” al tercer sector? 

Liderar entitats és una feina ingrata. Per la situació social, la situació política (sobretot actualment), la situació econòmica, la situació de crisi de valors. Totes aquestes variables incideixen en el fet que sigui una tasca ingrata i de poc reconeixement, a més a més. Necessitem dedicar-li temps i això vol dir que, si tu pertanys a una entitat, la teva entitat ha d’estar disposada a perdre una part del seu actiu perquè es dediqui a un bé comú. No totes les entitats tenen aquesta possibilitat.  

Quins creu que seran els principals reptes d’aquest mandat que enceta? 

Lamentablement, si aquesta pregunta l’haguéssim fet fa un any i mig, segurament, la resposta seria la mateixa, la qual cosa no és un bon senyal. Nosaltres el full de ruta el tenim claríssim. El primer objectiu és evitar l’infrafinançament crònic que pateix el tercer sector. Sé que és una frase que està molt utilitzada i molt gastada, però realment és una realitat.  

El president de La Confederació assegura que al tercer sector hi ha “liderar entitats és una feina ingrata” | Clara Congost

Precisament, a inicis de juny heu signat un acord amb el Departament de Drets Socials, altres patronals i sindicats per millorar el finançament dels serveis que gestioneu. Per què és important aquest acord? 

És la primera pedra per la construcció d’un nou sistema de serveis socials. Tenim el compromís del departament que cap servei quedarà per sota dels seus costos. Sense això no podem millorar res. A més, hi són també els sindicats i això és una part molt important, perquè poques vegades hem signat acords a tres bandes.  

De fet, aquesta era una reivindicació de fa molts anys de La Confederació. 

És que ens equivoquem si pensem que podem anar sols. Jo, personalment, estic satisfet i estic content que estiguin en aquest acord els sindicats, perquè no oblidem que la principal derivada d’aquests reptes que hem mencionat són les condicions laborals de les treballadores. I amb això, tot i que els sindicats creuen que no, pensem igual. No és només que ho vulguem: necessitem que les condicions laborals dels treballadors i les treballadores del tercer sector siguin millorades. Evidentment, té una relació molt estreta amb el finançament, perquè per poder abonar has de poder ingressar i això és una regla matemàtica.  

“Al tercer sector hi ha una petita crisi de lideratge”

Concretament, què suposarà aquest acord que heu signat amb el departament i els sindicats?  Per exemple, farem un escandall de costos de tots els serveis socials i revisarem la cartera de serveis socials perquè cap servei quedi per sota dels costos que té. Aquest és el compromís que tenim en aquest document. Per tant, queda molt camí per recórrer encara, però anem per bon camí. Això és el que hem de fer: construir plegats aquest sistema que ens permeti anar a una indexació de salaris i una homologació amb el sector públic. 

De moment, ja s’han actualitzat les taules salarials del conveni d’acció social, que està caducat des del 2018. Per què s’ha trigat tant?  

S’ha trigat tant perquè nosaltres som un sector amb el preu intervingut. Qualsevol altre sector té lliure disposició dels preus en la venda dels productes o serveis que fa. Nosaltres, majoritàriament, no. Tenim uns preus que ens venen donats. No podem traslladar les pujades salarials al preu del producte o servei. Per tant, estem absolutament lligats al finançament.  

Llavors, per què enguany sí que s’ha pogut actualitzar les taules salarials i fa un any o dos no? 

Perquè a la tardor es va incrementar la tarifa de serveis socials un percentatge i ara també hi haurà un increment del 4%. De fet, es publicarà, esperem que a l’estiu, l’ordre d’increment de les tarifes dels mòduls de serveis socials. I a més a més, es compromet traslladar aquest increment a la negociació col·lectiva. No vol dir, necessàriament, que tot hagi d’anar-hi, però, majoritàriament, es traslladarà a la negociació col·lectiva. Per tant, si nosaltres tenim finançament, som els primers interessats en què això redundi en la qualitat i en les condicions laborals de les persones treballadores. És que no pot ser d’una altra manera. Estem patint molt, en general tots els sectors a Catalunya, que no trobem persones per treballar de forma adequada i en qualitat. Però al tercer sector està passant una cosa, que és que cada vegada costa més perquè no podem aspirar que la gent que treballa al tercer sector social ho faci per vocació social exclusivament. Necessitem que els professionals i les professionals del tercer sector estiguin reconeguts, estiguin ben retribuïts i tinguin unes condicions dignificades. Perquè, si no, no es podrà dur a terme les activitats i serveis del tercer sector social. I com que nosaltres som conscients d’això, evidentment hem de fer el possible per lligar la nostra capacitat d’obtenir finançament a la capacitat de revertir-ho en els treballadors i treballadores, i justament ara estem fent passos per avançar en això i crec que aquest és el moment. Ha costat molt la signatura d’aquest acord. 

“Necessitem que les condicions laborals dels treballadors i les treballadores del tercer sector siguin millorades”

I encara queda... perquè el nou conveni encara no s’ha aprovat.  

Sí, però la meva experiència en la negociació de convenis em diu que, una vegada superat l’escull de les taules salarials, la resta és més fàcil. 

Hi haurà nou conveni a finals d’any? 

No puc assegurar-ho. A nosaltres ens agradaria que fos com més aviat millor. És a dir, nosaltres també necessitem el marc regulador del conveni col·lectiu. Ho dic per si algú es pensa que això no ens interessa. Al contrari: ens interessa i molt. Crec que no estan malament els increments pactats. Tot depèn de com es compari, perquè feia temps que estava congelat i, per tant, algunes persones poden dir: “no em sembla suficient”. Però, bé, no està malament.

Jordi Roman ressalta la importància de l’acord signat amb Drets Socials i els sindicats | Clara Congost

Des de La Confederació demaneu a l’administració que aquests increments s’incorporin d’alguna manera a les fonts de finançament del tercer sector. Com s’ha de fer això? 

La cartera de serveis socials està congelada la tira d’anys, fins fa poc. Aleshores, l’administració té l’obligació de traslladar als preus, als mòduls, a les tarifes, tots els costos que tingui una activitat, un servei. I el principal cost que tenim en aquest sector és el cost salarial. Per tant, quan demanem a l’administració que realment reverteixi aquesta situació, li estem dient: “escolti, nosaltres hem firmat un conveni, que implica aquestes pujades salarials, per tant, has de poder revertir això al finançament, perquè sinó el que farà serà ofegar la capacitat de pagar aquest compromís”. El compromís es fa per poder pagar-ho i es pagarà, no hi ha cap mena de dubte que es farà, que les entitats actualitzaran les taules i tot el que calgui. A més a més, hem de tenir en compte que nosaltres hem tingut uns costos des de la pandèmia fins aquí derivats de la inflació, que també afecta els salaris, però sobretot s’han disparat les matèries primeres. El preu de l’energia no s’ha disparat un 1% o un 2%, s’ha disparat un 40% o un 60%. Ara, el compromís nostre perquè la millora de les condicions de les persones treballadores sigui una realitat és i hi serà sempre. No crec que trobeu cap declaració de ningú del tercer sector que digui que no hi està d’acord. 

Hi ha treballadors que ho posen en dubte. Per exemple, els sindicats van denunciar en el seu moment que la millora de tarifes que contemplava el Decret Llei 39/2020, on es deia textualment que eren per millorar les condicions salarials, al final no va suposar una pujada de sous i temen que això torni a passar.  

Aquí hem de tenir en compte que hi ha un element fins i tot constitucional que no es pot obviar, que és la negociació col·lectiva. Tot i que el Govern volgués que això es traslladés de manera directa, no es pot fer de manera directa, sinó que ha de passar per la negociació col·lectiva. Si ara hi ha una pujada de tarifes del 5%, no podem fer que vagi directament als salaris. Compartim la filosofia i l’objectiu, però ha de passar per la negociació col·lectiva. 

“La transferència emocional i el que es deriva d’això és el risc psicosocial més important al qual s’enfronten els treballadors i les treballadores d’aquest sector”

A banda de les condicions salarials, què es preveu fer perquè els treballadors del tercer sector no hagin de carregar amb els impactes emocionals i físics de la creixent desigualtat social? 

La transferència emocional i el que es deriva d’això és el risc psicosocial més important al qual s’enfronten els treballadors i les treballadores d’aquest sector. Primer, el que s’ha de fer és mesurar bé aquestes situacions de càrregues excessives, d’agressions verbals o físiques, fins i tot, de sentir-se emocionalment i totalment alineats i alineades amb les persones que atenen. Hi ha marge de millora en aquest tema, perquè, de moment, s’ha fet no des d’una perspectiva global i jo vull iniciar accions perquè hi hagi accions globals, holístiques, entorn d’aquesta qüestió. Perquè és preocupant i, unit al tema de la resta de condicions laborals, fa que moltes persones no vulguin treballar en aquest sector.  

Alguns sindicats, com la CNT, han interposat denúncies davant d’Inspecció de Treball sobretot per la manca d’avaluacions d’aquests riscos psicosocials. Es fan suficients avaluacions de riscos psicosocials a les entitats?  

L’avaluació de riscos psicosocials és la part més difícil i que costa més, no només del tercer sector social, sinó de tot el teixit empresarial. Els riscos psicosocials o la prevenció de riscos en general s’ha treballat poc de manera conjunta i poc des de les organitzacions de tercer nivell. S’ha deixat molt en mans del primer i segon nivell i, aleshores, el resultat és el que és. Hi ha marge de millora. Indubtablement. Si no, no passarien els casos que rebem. 

“L’administració no pot arribar a prestar tots els serveis”

Hi ha part de la població, fins i tot treballadors del mateix sector, que no entenen per què hi ha serveis de titularitat pública que han de ser gestionats per empreses privades. Què justifica que les administracions deleguin a vosaltres la gestió d’aquests serveis?  

L’administració no pot arribar a prestar tots els serveis. És impossible. No ho pot fer. Nosaltres el que aportem és que on l’administració segurament no pot arribar, per les dificultats que té de funcionament, hi arribem nosaltres. Aportem qualitat, rigor i un tarannà. Les entitats que represento no fem negoci amb això, no tenim ànim de lucre. Per tant, hauria de ser indistint que un servei ho prestés l’administració o que ho prestés una entitat del tercer sector. Moltes entitats estan fent ara les auditories de valor social integrat i normalment es triplica el valor econòmic que es reverteix a la societat de l’ingrés que obté l’entitat. Hi ha una tendència generalitzada a pensar que tot el que presta directament l’administració és bo i tot el que no, no ho és. Això és fals. És molt probable que fins i tot algunes coses que presten les entitats del tercer sector tinguin més qualitat que la que es presta directament per l’administració. No hem de caure en un tòpic que, a més a més, no és cert. No és cert.  

Però, com assenyala la mateixa Confederació, hi ha una diferència substancial en els salaris que reben els professionals que treballen directament per l’administració pública i aquells que ho fan per les entitats, encara que sigui en serveis semblants. Costa d’entendre que es pugui donar un servei d’igual o major qualitat tenint en compte aquesta desigualtat.  

Aquest punt és precisament un dels que generen més dissens. La raó que justifica l’externalització dels serveis no pot ser que resulti més barato. Això no pot ser. Ni ho defensem, ni ho volem, ni ho permetrem. És veritat que ara s’està donant, comparat amb la funció pública, però, precisament, estem fent els passos per canviar-ho. L’acord que hem signat aquest 1 de juny parla de l’homologació amb els treballadors i les treballadores de l’administració. Per nosaltres aquest és un objectiu. És veritat que per l’administració és difícil de fer, però això no vol dir ni que sigui impossible, ni que no es pugui fer més aviat que tard. El que podem fer des de les nostres entitats és creure en aquesta convicció absoluta que no ha d’existir aquesta diferència i fer-ho possible. 

Roman subratlla la necessitat de tirar endavant el triple marc normatiu del tercer sector | Clara Congost

Més enllà del finançament i de la millora de les condicions laborals, quins altres reptes teniu al davant?  

El segon gran repte és la regulació normativa que recolzi el tercer sector i en general que recolzi les polítiques a Catalunya per lluitar contra la vulnerabilitat social i l’exclusió social. Aquesta normativa que nosaltres anomenem “el triple marc legislatiu” són la llei del tercer sector, la llei d’economia social i solidària i la llei d’acció concertada. Estem lluitant perquè això s’aprovi com més aviat millor. Jo crec que estem a prop. No és fàcil, però ho estem fent. Nosaltres no som una patronal a l’ús, perquè les nostres entitats tenen a la seva missió transformar la societat. No volem vendre productes, no hi ha un empresari que hi hagi darrere d’això intentant obtenir beneficis. Per tant, aquesta situació de sense ànim de lucre que ens caracteritza com a tercer sector ha d’estar reconegut i s’ha de protegir.  

De moment, el Parlament ja ha començat a tramitar la llei del tercer sector. Per què és important si no aborda el principal problema, que és el finançament? 

La llei del tercer sector no es pot entendre per si mateixa si no s’entén dintre del triple marc legislatiu. Difícilment podràs finançar el tercer sector si no es regula adequadament que és el tercer sector. Per tant, sí que es parla de finançament a la llei del tercer sector i es menciona que l’acció concertada ha de ser una acció prioritària per part de les administracions i no les subvencions, la contractació pública a l’ús.  

“La raó que justifica l’externalització dels serveis no pot ser que resulti més barato”

Això, però, s’aborda a una altra llei, la d’acció concertada. Quins mecanismes de finançament es pretenen regular a través d’aquesta llei? 

La llei d’acció concertada el que pretén és que les entitats del tercer sector puguin prestar el seu servei sota el concert i no sota altres fórmules de finançament. Per posar un exemple, Salut i Ensenyament tenen concerts i ningú els qüestiona. I els serveis socials és un altre pilar de la societat a Catalunya. Per tant, considerem que aquesta llei ha de ser el marc regulador del finançament i de construcció d’un sistema en què l’acció concertada sigui la via principal per prestar els serveis, però no perquè nosaltres vulguem tenir una via diferent de la resta, sinó perquè nosaltres som entitats que exercim serveis que són de titularitat pública. Llavors, l’acció concertada és la millor via de finançament, perquè és la que assegura la seva continuïtat. 

L’objectiu final seria establir alguna mena de sistema híbrid com el que hi ha a educació o salut?   

Podria haver-hi un sistema híbrid, per descomptat, sí. Nosaltres no diem que sigui únicament l’acció concertada la via de finançament, per tant, és compatible amb altres models.  

Teniu alguna previsió sobre quan s’acabarà aprovant aquesta llei?   

En aquest moment les dues lleis que estan en tràmit són la llei del tercer sector i la llei d’economia social i solidària. Nosaltres necessitem que es comencin a concretar accions per part del Govern que ens orientin cap a aquesta possibilitat. Hi ha hagut declaracions de consellers anteriors sobre l’acció concertada, però de moment no està materialitzada. És veritat que requereix un consens que s’espera que sigui complicat, perquè no estem sols en la prestació de serveis. Però si hi ha voluntat política, de les entitats i de la societat en general, no hauria d’haver-hi cap problema. 

Sí que és cert que ara mateix hi ha un conseller de Drets Socials que precisament prové del Tercer Sector i que el coneix molt bé. Heu notat algun canvi en aquest sentit?  

Com a mínim ja no haurem de convèncer a un conseller o consellera de la importància que té el tercer sector, i això no és poc. L’acord que hem signat l’1 de juny amb el departament i els sindicats és fruit d’aquest pensament i estem absolutament convençuts de què té molt a veure qui hi ha davant d’una conselleria com la de Drets Socials. Està claríssim. Estem molt contents de com s’ha fet aquest procés, perquè ha sigut transparent i perquè hi ha els sindicats. 

 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article