És possible que els infants aprenguin a programar els seus propis jocs, històries i animacions i que ho facin de manera lúdica i senzilla? Aquesta és la premissa amb la qual neix l’Scratch, un llenguatge de programació creat per l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) que s’adreça a nens i nenes d’entre 8 i 12 anys.
Amb motiu de l’Scratch Day, una iniciativa d’abast mundial que té lloc aquest dissabte 11 de maig, la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) organitza tallers i activitats en família a les seus de Manresa, Reus, Salt, Terrassa i Tortosa.
Al llarg del matí, un equip de professors voluntaris d’informàtica del grup Inventa de la UOC acostaran l’entorn de programació Scratch als infants a partir de jocs i reptes que les famílies participants hauran de resoldre amb l’ajuda de les Scratch Cards.
Per als experts, aquest llenguatge de programació té diversos beneficis per als nens i les nenes com el desenvolupament del pensament lògic, foment d ela creativitat, millora d ela comprensió i facilitar el pensament sistèmic, ja que la programació permet als infants entendre com funciona un sistema i com se’n relacionen les parts.
Així, segons l’enginyera informàtica Adriana Ornellas, “l’activitat intel·lectual associada a la programació ensenya a pensar de manera abstracta, lògica i estructurada”. I afegeix: “Eines com l’Scratch potencien l’aprenentatge per indagació, per investigació i per resolució de problemes”.
Per la seva banda, Carlos Casado, director del màster universitari d’Aplicacions Multimèdia: Disseny i Desenvolupament de Smartcontent de la UOC, diu que la programació ajuda les nenes i els nens “a pensar i a resoldre problemes”, perquè “en treballen la comprensió, n’analitzen les possibles solucions i els divideixen en problemes més petits per poder-los resoldre més fàcilment”.
A més, si des de ben petits els infants es familiaritzen amb la programació, s’ajuda a trencar el mite que “la tecnologia és cosa d’homes”, conclou Casado.
L’Scratch redueix les desigualtats socials
A més dels beneficis educatius que s’han exposat fins ara, l’Scratch també contribueix a disminuir la divisòria digital i a reduir les desigualtats socials, econòmiques i de gènere. És per això que al sud del continent americà s’estan generant accions encaminades a la promoció i l’ús de l’Scratch com una eina que genera canvis en els entorns socials i que aconsegueix impactar positivament en les comunitats i les famílies del territori.
Enguany, l’escola Tomás Marsano d’Arequipa, al Perú, organitzarà una setmana d’activitats sobre l’Scratch, vinculant estudiants de la seva institució i convidant organitzacions educatives de la mateixa ciutat. A l’Equador, Espiral Educativa, juntament amb Medialab CIESPAL, la Universitat Central de l’Equador i l’Institut Tecnològic Superior Yavirac, durà a terme activitats de formació i programació per a petits, familiars i docents.
A Colòmbia, alguns professors vinculats a Computadores para Educar i al Ministeri d’Educació del país han fet un curs de seguretat a la xarxa i insten els docents a preparar activitats per a la celebració mundial de l’Scratch Day.
Implicació de les associacions
El projecte Scratch Social UOC ofereix un itinerari formatiu en Scratch i noves tecnologies als professionals i als voluntaris d’institucions educatives, associacions, entitats socials i ONG que treballen amb infants i joves i col·lectius vulnerables.
L’objectiu és facilitar l’aprenentatge del llenguatge de programació a tothom i contribuir, així, a mitigar la divisòria digital, reduir les desigualtats socials, econòmiques i de gènere i augmentar la presència de les dones en l’àmbit tecnològic.
Mitjançant l’Scratch, les entitats poden treballar aspectes emocionals, com la motivació i l’autoestima dels nens i les nenes, a més de desenvolupar habilitats cognitives, com la lògica i la resolució de problemes.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari