Un de cada quatre alumnes de primària assegura haver estat víctima d’assetjament escolar

La Fundació Barça constata en diversos estudis que el 26% de les famílies no parlen amb els tutors i que el 76% dels educadors assegura no estar preparat

Un de cada quatre alumnes de primària assegura haver estat víctima d’assetjament escolar i un 9% dels infants que practiquen futbol com a activitat extraescolar també ho afirmen. Aquestes són dues de les moltes  xifres que recopila en diversos estudis la Fundació Barça, que ha radiografiat durant dos anys el fenomen del ‘bullying’, no només a l’entorn escolar, sinó per primer cop també a les activitats de lleure.

Els informes revelen que l’aspecte físic és el principal motiu pel qual la víctima creu que ha estat agredida. I la major part de les vegades és a través d’insults que l’agressor intimida la víctima. A més, la meitat de l’alumnat de tercer a sisè de primària assegura haver observat alguna situació de bullying, i un de cada sis de ciberbullying.

Els estudis també determinen que el 26% de les famílies no parlen amb els tutors de l’escolar quan observen que el seu fill o la seva filla pateix assetjament o ciberassetjament. I, a més, el 76% dels educadors confirma que no estar preparar o no sap afrontar aquesta mena de situacions.

Per afrontar aquesta situació, la Fundació Barça ha desenvolupat un programa pedagògic per prevenir les situacions de bullying, que ja s’ha posat en marxa en 26 col·legis a través d’una prova pilot. Les xifres són esperançadores i, a partir del 2020, oferiran gratuïtament les eines didàctiques que han desenvolupat a les escoles que ho desitgin. En concret, amb les unitats didàctiques que han preparat, han reduït el nombre de víctimes en un 35,8%, el d’agressors un 24,3% i el de les cibervíctimes un 60%.

Durant la presentació dels resultats, en el Segon Simposi contra el Bullying, el creador del terme ciberbullying, Peter Smith, ha explicat que, per sort, fa deu anys que s’ha començat a entendre la importància d’abordar l’assetjament. “Recuperar la confiança és bàsic en els processos d’acompanyament a les víctimes”, ha explicat.

També l’expert Miguel Nery ha explicat per quin motiu el percentatge d’assetjament sembla més baix en les activitats de lleure com l’esport que a l’escola: primer, perquè en no estar obligats a seguir l’activitat, molts infants que pateixen bullying decideixen abandonar-la, mentre que canviar d’escola és més difícil; segon, perquè l’esport sovint accepta comportaments més agressius; i tercer, perquè molts altres infants ja ni tan sols s’apunten a les extraescolars.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article