La Fundació Bofill xifra la sobreoferta de places de P3 en un 11% i adverteix que és un “risc per a la segregació”

L’entitat creu que la reducció de la ràtio a 20 alumnes no és suficient i demana a Educació que fixi uns criteris de tancament de línies


La Fundació Bofill assenyala que, tot i la baixada de ràtios per al curs vinent, sobraran l’11% de les places a P3, sobretot en centres concertats i públics de màxima complexitat, i adverteix que és un “risc per a la segregació”. La fundació exposa en un informe que en l’anterior preinscripció dues de cada deu places a P3 van quedar vacants a Catalunya i que això va tenir “efectes negatius en la distribució de l’alumnat i la cohesió social”.

L’entitat creu que la reducció de la ràtio a 20 alumnes per primer cop en aquesta preinscripció és una “primera resposta a la caiguda sostinguda de la natalitat i a la multiplicació de places buides al llarg de l’última dècada”, però alerta que “no soluciona el problema” i veu la mesura com “un pedaç”.

De fet, la Fundació Bofill sosté que la davallada continuada de la demografia fa que la mesura de reducció de ràtios “no sigui suficient” i que s’haurà de combinar “amb un tancament selectiu de grups”.

En la presentació de l’informe La sobreoferta educativa a Catalunya – 2022, aquest dijous, l’entitat exposa que des de fa molts cursos la majoria de les places vacants s’acumulen a l’escola concertada (21% el curs 2021-2022) i als centres públics de màxima complexitat (17%), i afegeix que aquests centres reben la majoria de l’alumnat de matrícula viva per disponibilitat d’espai i per manca d’aplicació de criteris de distribució desegregadors.

Augment de l’escola concertada

L’entitat indica que la reducció desigual de ràtios entre centres públics i concertats ha fet créixer la proporció de l’escola concertada a 50 municipis, i que només el 40% dels centres concertats ha reduït la ràtio tant com ho han fet els centres públics. De fet, la concertada ha baixat les ràtios igual que la pública només en el 26% dels municipis on té presència.

La Fundació Bofill adverteix que aquesta situació “incrementa la segregació escolar” i que l’escola pública “no pot assumir tot el pes de les mesures de reducció de l’oferta que seran ineludibles els pròxims cursos”.

Així, l’entitat veu “imprescindible” que el Departament d’Educació aprovi un nou decret de concerts que ordeni la programació conjunta de l’oferta educativa als centres públics i concertats per evitar que s’agreugi la segregació escolar.

També demana al departament que fixi un límit mínim i màxim d’alumnes per grup i uns criteris de tancament de línies, criteris que haurien de “vetllar per l’escolarització de proximitat, la bona gestió de l’aula, un aprofitament eficient dels recursos i un enfortiment de la xarxa pública”, apunta l’entitat.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article