Les subministradores hauran d’assumir "com a mínim" el 50% del cost de la pobresa energètica

Les administracions catalanes han presentat un conveni comú que fixa la corresponsabilitat d'aquestes empreses


Les administracions catalanes fan front comú en la lluita contra la pobresa energètica. Aquest dijous el matí han presentat al Palau de la Generalitat una proposta de conveni únic, aplicable a tot el territori català, per pressionar a les subministradores a sumar-se a la lluita contra la pobresa energètica.
 

La proposta preveu que aquestes empreses cobreixin “com a mínim” el 50% de la despesa que genera la pobresa energètica a través de mesures com l’aplicació de tarifes socials, la condonació del deute acumulat i aportacions econòmiques directes.
 
El conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, ha estat l'encarregat de presentar el conveni. El document, ha dit, “vol deixar clar que totes les administracions catalanes van de la mà en la lluita contra la pobresa energètica". Va dirigit, sobretot, a les subministradores que no han arribat a cap acord amb la Generalitat. L'objectiu principal és unificar tots els convenis que hi ha vigents actualment en diferents ajuntaments. A dia d’avui, 21 distribuïdores d’aigua, que abasteixen gairebé 6.5 milions de ciutadans, han subscrit un conveni. No és el cas, però de les elèctriques i les de gas.  
 
Unificar criteris, per no donar lloc a interpretacions
 
L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha assegurat que la creació d’un conveni únic permet “que no quedi cap dubte en la interpretació de la llei”, que estableix que són les companyies qui han de contactar amb els serveis socials municipals abans d’efectuar els talls. “A partir d’avui només es debat si la llei es compleix o no”, ha reblat.
 
El passat novembre una dona de 81 va morir en un incendi a la seva llar a Reus. L’octogenària s’il·luminava amb espelmes des que van tallar-li el subministrament per impagament. La subministradora, Gas Natural, no havia alertat els serveis socials del tall i va al·legar que desconeixia la situació de vulnerabilitat de la dona, ja que la víctima no figurava en els llistats de clients en risc d’exclusió que li havia facilitat l’administració. Segons l'empresa, a Reus era l’Ajuntament qui alertava de la vulnerabilitat dels seus ciutadans.
 
La llei 24/2015, però, i concretament l’article 6.4, que no ha estat suspès pel Tribunal Constitucional és clar. Estableix que la companyia “ha de sol·licitar un informe als serveis socials municipals” abans d’efectuar al tall.  Amb el conveni comú “ho posem negre sobre blanc”, ha dit el President de Catalunya, Carles Puigdemont.  
 
Dos mesos perquè les subministradores emetin “una resposta clara”
 
Colau ha donat per fet que les companyies signaran aquest conveni, però ha avisat que, tot i que no és el seu desig, les administracions han de sancionar si la llei s’incompleix. "No és la nostra via, però evidentment hem de fer complir la llei, especialment a qui està fent negoci amb un dret fonamental". De fet, la Generalitat ha obert ja 280 expedients i ha comunicat 75 sancions, de les quals 57 han estat resoltes, segons ha explicat Baiget.
 
Tanmateix, el conseller ha avisat que en un termini de dos mesos “hi ha d’haver una resposta clara de les subministradores” al conveni. “Iniciarem converses perquè se signi i sinó ho fan s’hauran d’atendre a les conseqüències”, ha afegit.
 
Nou protocol entre administracions i subministradores per agilitzar tràmits

Les administracions també han acordat un nou protocol més curt i que no s'haurà de renovar anualment. Preveu agilitzar els tràmits a seguir quan es detecta un impagament d'una factura de subministrament energètic.

El protocol estableix que les companyies subministradores hauran d'informar dels drets que tenen les famílies en tots els avisos per manca de pagament. Abans d'interrompre el subministrament les empreses, a més, hauran de sol·licitar als serveis socials del municipi un informe que acrediti sila persona es troba o no en situació de "risc d'exclusió residencial".

Les administracions hauran d’emetre l’informe en un termini màxim de 15 dies i enviar-lo a l’empresa sol·licitant. En cas que no s’enviï el text dins el termini, l’empresa entendrà que la persona o família afectada es troba en risc d’exclusió residencial i per tant no efectuarà el tall.  Les administracions també hauran d'informar a les famílies dels ajuts de què disposen.

Un cop s'hagi seguit aquest procediment, les operadores hauran de mantenir el subministrament mentre duri la situació de risc. “Estem treballant perquè l’informe dels servis socials sigui el més senzill possible” i així agilitzar tràmits, ha dit la Consellera de treball, Afers socials i Famílies, Dolors Bassa.
 
Aquest nou protocol arriba quan encara no hi ha una sentència ferma sobre el protocol vigent que van recórrer la patronal elèctrica UNESA i Endesa. Dues sales del tribunal contenciós administratiu s’han posicionat de manera diferent: mentre que una va desestimar la suspensió cautelar de l’execució del protocol, l’altra va decidir invalidar-lo provisionalment. Davant d'aquesta contradicció, la Generalitat l’ha continuat aplicant.

L’APE alerta de “llacunes importants” en el conveni
 
L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) ha valorat positivament l’esforç conjunt de les administracions, però ha assegurat que el conveni té “llacunes importants” i “arriba tard”. Així, l’entitat critica la “corresponsabilitat” proposada per insuficient i defensa “que siguin les companyies les que assumeixin el 100% dels deutes acumulats i dels descomptes a aplicar en els futurs pagaments mensuals”, ha dit en un comunicat.
 
De la mateixa manera, ha lamentat que s’hagi inclòs en el conveni l’opció per a les companyies d’escollir entre condonar el deute a les famílies o fer una aportació econòmica. Quan parlem d’aportacions econòmiques aquestes poden de nou recaure sobre l’administració si les empreses interpreten aquest article com més els convé a elles i no pas a les famílies”, ha dit. Així mateix, ha assegurat que per la majoria de famílies la necessitat és doble: “desfer-se del deute acumulat per donar-los una segona oportunitat i assegurar-se que els nous pagaments mensuals no les tornaran a ofegar”.
 
L'APE ha exigit, a més, que el conveni es signi “de manera urgent”, per evitar que els deutes de les famílies continuïn creixent, en un moment on la pujada del preu de l’electricitat “és abismal coincidint amb l’onada de fred”.
 

 
 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article