El curs escolar comença amb 1.567.316 alumnes, 1.015 barracons i el compromís contra la segregació escolar

El Departament confirma la incorporació de 690 docents i preveu convocar 5.005 places oposicions l'any vinent

El Govern atribueix al 155 i a les pluges de l'estiu que en 30 centres educatius no s'hagin pogut acabar les obres


El curs escolar començarà dimecres vinent amb 1.567-316 alumnes a tot el sistema educatiu català, 1299 més que l'any passat. Enguany, les etapes d'Infantil i Primària perden 9.915 escolars i en canvi, la de Secundària en guanya 9.682 a causa dels canvis demogràfics dels darrers anys.

Amb aquestes dades, es torna a registrar doncs una xifra històrica d'escolars a Catalunya per la qual, el Departament d'Ensenyament ha previst un augment de 690 docents malgrat la pròrroga pressupostària. Per aconseguir una major estabilitat de les plantilles i reduir la interinitat durant aquest curs, el Departament convocarà 5.005 places d'oposició al cos de mestres i de formació professional.

Així, l'inici de curs, segons el conseller Josep Bargalló, començarà amb “normalitat a les escoles i instituts”, fins i tot en els 30 centres educatius on no s'han pogut acabar les obres a les instal·lacions. Tot i així, Bargalló ha justificat els retards per l'aplicació del 155 i per les pluges de l'estiu.

Bargalló ha recalcat que s'han executat les obres amb retard perquè fins a finals de juny o principis de juliol no es van poder licitar a causa de l'aplicació del 155 i els gestors del Departament d'aquell moment no van firmar els expedients corresponents. Aquesta situació també va provocar, segons el titular d'Ensenyament, que en dos casos no es pogués ni arribar a licitar l'obra.

Per al conseller, la “ineficàcia del 155 i les adversitats meteorològiques” són una suma “d'alta perversitat”. Bargalló ha insistit però, que tots els centres “tenen pla B”, que les famílies coneixen la situació i que“ com a molt, algun espai d'ús no lectiu no estarà disponible alguns dies”. El mateix succeeix amb alguns mòduls prefabricats que, en escoles que tenen edifici, arribaran més tard del dia 12.

Dels 10 centres que segur que començaran amb obres, cinc són de la ciutat de Barcelona i cinc de fora de la capital catalana. Els 20 restants són les escoles i instituts que fan “patir” al Departament perquè el retard en l'inici de les obres i les inclemències meteorològiques han ajustat el termini, al qual se li ha de sumar la tempesta d'aquesta matinada de dijous, que pot alentir alguns treballs més.

12 centres nous, 11 per construir i 1.015 barracons

Aquest curs 2018-2019, Ensenyament estrenarà 12 edificis de nova construcció, tres escoles i nou instituts. Durant l'estiu també s'han fet un total de quatre obres de gran envergadura o ampliacions grans. En total, s'ha pressupostat treballs pel valor de 68 milions d'euros, als quals se'ls ha de sumar les 369 obres menors, amb 34 milions d'euros de pressupost, que s'han dut a terme a diferents centres.

Els retards en algunes obres també afecten la instal·lació de mòduls prefabricats. Aquest curs, el nombre de mòduls prefabricats és molt similar al de l'any passat i se situa en els 1.015, dos menys que el curs anterior i gairebé 50 menys que els mòduls utilitats el curs 2009-2010, que va ser de 1.063, el màxim dels darrers anys.
11 centres nous.

A banda de les obres, el curs escolar comença amb la creació d'11 centres nous: una escola, sis instituts d'educació secundària, tres instituts-escola i un institut tecnològic de formació professional. També cessen la seva activitat una escola rural a la Pobla de Cérvoles i una escola concertada del districte de Sants de Barcelona.

Revisió dels concerts i modificació del decret d'admissió

Ensenyament vol fer un impuls més a la lluita contra la segregació escolar i, seguint les recomanacions del Síndic de Gregues, preveu que durant aquest curs s'elabori el Pacte contra la Segregació Escolar, un acord que anirà acompanyat d'altres mesures com ara la modificació del decret d'admissió o la vigilància més estricta de centres concertats que no actuïn correctament.

El conseller d'Ensenyament, Josep Bargalló, també ha explicat aquest dijous que està previst elaborar un mapa sobre la innovació educativa i una agència d'avaluació que ha de valorar des d'un punt de vista científic l'èxit dels projectes educatius i la seva incidència sobre els alumnes.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article