Als que han sigut, són i seran “educas de nit”
“Som la mala herba dels voltants// som l'aigua del sot i el fang// després de la tempesta ens fem més grans// som aquelles flors que no tenen nom //som la veritat encoberta al món// ovelles que escaparen del corral” (Som, Koers, 2020)
“Res és tan contagiós com l'exemple”
“Educa, educa de nit...” ens diuen a unes hores on tothom dorm a la ciutat. Menys aquí. Una nit qualsevol. Vas, estàs una estona xerrant, escoltant, acompanyant i l'altre, a poc a poc, es relaxa i s'adorm. Marxes i tornes als teus afers interromputs en la soledat de la fosca nit. I quan seus, una pregunta o un comentari ressona pel teu cap, unes paraules que poden fer mal, segons com les interpreti o les vulguis reconèixer. Sents les passes, a vegades, quan tens la sort de treballar de nit amb algú altre que no siguin les teves ombres i les respiracions d'aquells que dormen, i la pregunta s'esvaeix durant uns segons. I de sobte, torna a sortir, torna a trencar el teu silenci intern i et fa pensar... “He fet Educació Social per guardar somnis, marcar roba i fer entrepans?”.
I llavors, el discurs que no vols surt sol, aquell que t'allunya de la validesa de la feina que estàs realitzant i que et converteix en un simple guardador de sons, canviador de pipis, despertador d'alguns i aprenent de forner o dissenyador de cartells... Quan tens més coses a fer que no només controlar la son dels usuaris i usuàries de la institució on treballes i exerceixes la funció d'educador (en aquest cas) de nits. I llavors caus en què això no és el que vols i que cercaràs una altra feina, més propera a les teves expectatives com a professional de l'acompanyament. Que et permeti mostrar tot allò que has après durant quatre anys (que encara no tens clar, si realment et serveixen o no).
Però també et pot sorgir un altre tipus de pensament, una altra idea: l'educador social acompanya a persones en el dia i en la nit. I en el dia es fan unes coses que a les nits, en principi, no es poden fer, perquè té molta importància la son i recuperar energies per a l'endemà. Però també acompanyem i aquest concepte, sí que té molt a veure amb allò que es va estudiar i pagar a una carrera durant un temps concret. I també som exemple en la nit per a ells i elles. I aquest exemple, aquest saber fer, també és un concepte treballat i teoritzat durant els anys de carrera dels futurs professionals de l'educació.
Fas un petit repàs de totes aquelles coses que fas en la nit i que poden simbolitzar aquests dos conceptes: acompanyar i ser exemple. Quan arribes del carrer i saludes als companys i companyes que acaben torn i parles amb ells i elles i preguntes com ha anat i com estan. Quan vas, habitació per habitació i veus els que “estan tranquils en les seves habitacions” i els hi preguntes com estan o els escoltes o acabes explicant un petit conte per arribar a la son. Quan t'apropes i els hi dones un petó de bona nit (el segon o tercer que alguns hauran rebut), i els hi dius bon descans, per qualsevol cosa, ja saps on estaré. O quan algú dels més petits que ha tornat de la visita dels seus pares, plora i estàs allà escoltant els seus plors, al seu costat, només acompanyant. O quan només escoltes les queixes d'aquell que ha tingut un mal dia. O aquell que et demana si li pots imprimir una imatge, i li dediques els cinc minuts de la descripció de la imatge que vol i la mida de la impressió. En aquests petits detalls, acompanyes i fas exemple.
I amb els adolescents “rebels” que no volen anar-se'n a dormir a la seva hora, que es queixen, que es reboten, que et presenten lluita i necessitat de què algú els contingui físicament i emocionalment. I llavors vas i els fas seure i amb la calma que pots treure del teu interior, encetes una conversa que no saps cap a on anirà, i la tensió inicial es converteix (sense saber com) en calma, en algun somriure i en alguna forma d'autoregulació del grup i d'ells mateixos. I llavors, els acompanyes a l'habitació i els desitges bona nit i bon descans. Dones petons a aquells que els accepten o dones el puny o la mà a aquell que ho vol. I els hi recordes on et poden trobar, si et necessiten. O, simplement, dones temps i espai a aquells i aquelles adolescents que pel seu propi malestar, necessiten converses més llargues o, simplement, una persona que estigui per ell o per elle, sabent que durant el dia no ha estat possible.(“Sois muchos y nosotros también”). I quan talles la conversa, li recordes que per a qualsevol cosa, ja sap on et pot trobar, i tanques la llum i et tornes a acomiadar com ho has fet des que has arribat. Mires el rellotge, i t'adones que ja han passat quasi dues hores i encara no has fet res de tot allò que t'han traspassat (gran paraula) els teus companys i companyes en marxar.
I llavors, fas nit. Tot allò que és necessari però que només es veu en sortir el sol. Fas cuines, reculls escombraries, marques robes (de vegades, pots deixar una frase escrita i dedicada a l'usuari o usuària d'aquella roba i que es trobarà al matí quan agafi i guardi la roba), endreces coixins i prepares esmorzars... Fas un cafè o sopes amb el company o companya de torn i despertes a aquells que encara no controlen esfínters o tornes a fer un llit mullat. Acompanyes malsons sobtats i crits que només en la nit són escoltats. Escrius en els diaris de pis, com li ha anat a cada infant (i comproves qui t'ha pres el pèl durant el temps previ a la son i qui ha sabut vendre't la part que l'interessava), llegeixes informes, i fas la roba que serà rentada i secada l'endemà o en aquella mateixa nit, i encetes l'inici d'aprenent de forner i fas els entrepans per als usuaris i usuàries del centre i el cafè pels primers educadors que apareixeran i es quedaran quan tu marxis, després de traspassar tot allò que ha passat durant la nit.
I en la soledat del retorn a casa, en un estat de vigília que els altres no tenen, recordaràs que s'apropa el cap de setmana i que has programat una sèrie d'activitats per a ells com pel·lícules o jocs de taula que els fa entendre que és cap de setmana i que l'endemà, no tenen per què aixecar-se d'hora. I, llavors, somriuràs i diràs, ha valgut la pena, avui, demà i el temps que estigui per guanyar experiència, vincle i conèixer-los, per poder actuar de la millor manera possible en el dia. I, només per això, val la pena fer d’“educa, educa de nit”.
No hi ha cap comentari
Comenta aquest article
Informa sobre aquest comentari