El lleure educatiu en temps de pandèmia


A l'inici de la pandèmia, pràcticament fa un any,els infants i joves van viure un confinament estricte sense poder anar a l'escola, fer extraescolars o ni tan sols sortir de casa durant moltes setmanes.

Després, van gaudir d'un estiu de represa de l'activitat educativaen el marc dels casals, colònies i campaments, gràcies, sobretot, a l'esforç titànic d'un sector que va ser capaç de preparar-se i adequar les activitats a la nova realitat: procediments per prevenir la Covid-19, grups bombolla i activitats adaptades limitant el contacte personal. Les monitores i monitors de lleure ens sentim orgulloses d'haver estat la punta de llança de la resocialització dels infants i joves després del dur confinament de la primera onada.

Més tard, ja al setembre, el nou curs va arribar carregat de moltes incerteses a excepció de la determinació de reobrir les escoles de forma presencial. Una decisió encertada i necessària. L'educació en el lleure, però, no va tenir la mateixa sort. Des de setembre, l'activitat als esplais, caus, extraescolars... ha restat tancada o oberta de forma intermitent.

Costa d'entendre que el lleure fos essencial a l'estiu i a partir del setembre es valorés el contrari. Cal recordar que a Catalunya, de les 6.353 activitats de lleure educatiu a l'estiu només 27 van registrar casos positius de Covid-19, amb un total de només 38 contagiats.

La darrera novetat, del passat divendres, és que el Procicat ha permès la reobertura de les activitats extraescolars i dels caus i esplais, però només en edats d'infantil i primària, deixant fora els adolescents i joves, un col·lectiu especialment vulnerable atès que es troba en un moment vital on és molt necessari recuperar l'activitat artística, esportiva i de lleure en general, per al seu benestar físic i mental. Per recuperar hàbits saludables, evitar el sedentarisme i l'excés de pantalles.

La funció essencial del lleure educatiu

Fa dècades que el lleure reivindica el seu paper educador de primer nivell. Aprenem al llarg i ample de la vida, per això, com més oportunitats i formes diverses d'educar-se, més ric i complet serà l'aprenentatge.

Tampoc no podem obviar que potser,de totes les activitats fora del marc de l'escola, l'educació en el lleure és la més equitativa: perquè qualsevol infant pot aprendre a tocar la guitarra, ballar o fer esport en el marc d'un esplai, un cau o a les extraescolars del seu centre, però no totes les famílies es poden permetre que els seus fills i filles facin ensenyaments "reglats" de música i dansa, o tinguin fitxa en un club esportiu federat.

Una altra realitat ignorada és la doble vulneració de drets que aquestes mesures provoquen a infants, joves i adults amb necessitats educatives diverses, per als quals, les activitats de lleure són recursos únics d'educació en comunitat, d'esbarjo i socialització, a més d'un respir per a les seves famílies.

També volem expressar l'enorme preocupació per la delicada situació en què es troba el teixit associatiu. Estan pagant un preu molt alt per aquesta crisi, no només en l'àmbit econòmic, sinó també organitzativament, i això tindrà conseqüències inesperades. Algunes les comencen a entreveure: desafecció, dificultats per garantir relleus, projectes fràgils, etc. Pensem per un moment el que això comportarà en l'àmbit social i comunitari, a mitjà i llarg termini.

Per tot plegat, des de Fundesplai i la Federació Catalana de l'Esplai reivindiquem l'obertura de totes les activitats de lleure educatiu, sigui quina sigui l'edat, amb les mesures de seguretat necessàries atès que el temps de l'infant i el jovent és irrecuperable. Demanem al govern que decreti que són activitats essencials per al seu ple desenvolupament. I per últim, demanem més suport, perquè les entitats de lleure puguin fer la seva tasca educativa, així com demanem que els professionals del món de l'educació siguin considerats una prioritat en el pla de Vacunació de la Covid-19.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article