L’estiu, un temps d’oportunitats laborals per al jovent amb dificultats


Amb l’arribada de l’estiu i, per tant, amb la finalització de cursos i formacions (reglades o prelaborals), s’obre un temps de possibilitats perquè el jovent pugui accedir a una primera feina o invertir el seu temps lliure exercint alguna ocupació que li proporcioni estalvis i experiència en una tasca concreta.

Amb 16 anys, el jovent ja pot accedir al món laboral i l’estiu és una de les èpoques de l’any on aquest col·lectiu pot viure les seves primeres experiències en treballs de curta durada, específics d’aquesta temporada o de substitucions en empreses on han realitzat pràctiques.

El perfil del jovent que s’atén en els programes d’orientació laboral ve, la major part de vegades, desmotivat, desil·lusionat o totalment ignorant del que pot fer un cop ha finalitzat l’etapa obligatòria d’ensenyament. L’orientació, per part de professionals de la pedagogia i la psicopedagogia va encaminada a dissenyar i desenvolupar un projecte vital i professional i acompanyar-los en la consecució d’aquest projecte.

El retorn al circuit educatiu va dirigit a poder aconseguir l’accés als cicles formatius de grau mitjà (CFGM), que els hi proporcionaran les competències tècniques d’aquells objectius professionals que han definit. Amb els programes de formació i inserció (PFI), les pràctiques en centres de treball els hi proporcionen l’oportunitat de tenir un primer contacte amb les empreses i, per tant, amb llocs de feina que, com finalitzen al juny, són una bona oportunitat per poder inserir-se tot aprofitant els períodes vacacionals del personal que hi treballa. La importància de treballar durant el curs les competències transversals que són necessàries en un lloc de feina és crucial perquè aquest jovent pugui realitzar les pràctiques laborals amb garanties.

La recerca de feina, que amb les noves tecnologies ha sofert un canvi considerable en els darrers anys, és també quelcom que es treballa durant el curs per tal que el jovent estigui preparat a l’hora d’iniciar una recerca d’un lloc de treball concret. Les xarxes socials són portals actius on moltes empreses anuncien les seves ofertes per a l’època estival. Les competències TIC, doncs, van encaminades a tenir un bon ús de les xarxes socials i la xarxa de contactes per fer una recerca activa de feina.

Tanmateix, les característiques d’aquest jovent són molt diferents, és a dir, els i les adolescents migrants no acompanyats, amb més inquietud per treballar per la necessitat d’acomplir amb els termes administratius, tenen l’aprenentatge de l’idioma com la clau que els pot oferir l’accés a una feina. I amb això l’aprenentatge d’algun ofici on poder a l’estiu iniciar la seva trajectòria laboral. Les formacions de curta durada, orientades a oficis com l’hostaleria i la restauració, la jardineria o la fusteria, són les més accessibles.

El fet de combinar teoria i pràctica ajuda a treballar també les competències transversals de base que els ajuden a entrar en un món laboral molt diferent del que hi ha als seus països d’origen. D’altra banda, molts dels i de les adolescents, amb càrregues familiars, per la situació de vulnerabilitat i risc social que pateixen, també busquen a l’estiu la possibilitat d’ajudar les seves famílies amb una feina que els hi aporti a més a més d’ingressos, experiència per tenir un CV més professional.

Així doncs, la realitat a l’hora de valorar la inserció laboral dels joves durant l’estiu és molt diferent segons les motivacions que els hi precedeixen. Però al mateix temps, tots volen aconseguir introduir-se al món laboral per què el treball dona rutina, organització, experiència i coneixements, a banda que també el jovent fa una anàlisi dels llocs de treball on han estat i tenen opinions molt diverses pel que fa a com són tractats, les condicions laborals que tenen i si allò que han fet els agrada o no, per tal de voler professionalitzar més el seu projecte.

Des de la pedagogia s’ha de promoure la mirada entre escola i empresa, ha de ser un pont entre el sistema educatiu i el sistema laboral, ja que des de les institucions d’ensenyament, siguin instituts, escoles d’adults o escoles de segona oportunitat, la finalitat és preparar el jovent perquè puguin realitzar-se fent allò que els hi agrada, allò que els va bé, allò a què volen dedicar el seu temps laboral quan sigui necessari. La pedagogia, i per extensió els pedagogs i les pedagogues, està present en el disseny dels projectes personals i professionals del jovent que any rere any cerca orientació per tal de dirigir amb garantia els seus esforços en la consecució d’un perfil professional que els proporcioni satisfacció laboral i per tant èxit personal.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article