Festival Simbiòtic, quan el teatre és per a tothom

La quarta edició del primer festival d'arts escèniques accessibles arriba al Teatre Nacional de Catalunya

‘Perquè només és teatre si és per tothom’. Amb aquesta premissa es presenta la quarta edició del Festival Simbiòtic, el primer festival d'arts escèniques accessibles, que enguany es celebrarà entre el 29 de novembre i l'1 de desembre, i que per primer cop arriba als escenaris del Teatre Nacional de Catalunya.

El Simbiòtic, organitzat per l'associació sense ànim de lucre We Act, portarà a escena dues obres en les quals l'accessibilitat està garantida des del primer batec de les peces, amb l'objectiu “d'obrir les portes del teatre a la diversitat” i reivindicar la cultura i el teatre “com a dret fonamental” de totes les persones, tal com han defensat durant la presentació les directores de l'esdeveniment, Ana Candela i Aina Pociello.

Com a novetat, el festival presenta la seva primera producció, Órdago a lo grande, dirigida per Arantza López i Vero Cendoya. L'obra, protagonitzada per intèrprets amb i sense diversitat funcional, narra la història de sis persones que es troben davant la mort i fan balanç dels èxits i fracassos acumulats al llarg de la seva vida. L'espectacle, nascut d'un procés de creació col·lectiva, compta amb diverses mesures d'accessibilitat: la peça inclou llengua de signes en escena, subtítols i també un bucle magnètic per persones amb implant coclear.

“Hem comptat amb un equip d'accessibilitat que ha estat aportant la seva mirada, ja que a nosaltres ens faltava informació per fer una peça 100% accessible”, ha explicat la directora Vero Cendoya. “El procés creatiu ha tingut en compte molts detalls, ja que entre els intèrprets hi ha persones amb ceguesa i sordesa, i hem hagut de treballar amb un vocabulari que descrigués el moviment, remarcant la informació que no es veu”, aclareix.

A banda, el festival també s'apropa a Gran Bretanya de la mà de l'obra Richard III redox OR Sara Beer (is/not) Richard III, de la guardonada dramaturga britànica Kaite O'Reilly. L'espectacle, segons apunten les directores del festival, es nodreix de la història de Shakespeare des d'una perspectiva enginyosa, feminista i alternativa de la discapacitat.

Buscar la professionalització

El Simbiòtic, però, va més enllà de la posada en escena d'aquestes dues creacions, i ofereix formacions de teatre inclusiu i una jornada professional amb diferents tallers que vetllen per “professionalitzar” la interpretació de les persones amb diversitat funcional. També es realitzaran diversos workshops, alguns d’ells enfocats a facilitar l'adaptació de les obres, i també proposa un debat obert amb les administracions i els gestors culturals per potenciar el teatre inclusiu.

En aquest sentit, tant les directores del festival com les directores de l'obra Órdago a lo grande, han remarcat que el sentit del Simbiòtic i de la seva primera producció és que tingui recorregut i que “per la seva qualitat” pugui arribar a més teatres i festivals. “Hem mirat aquesta peça com una obra escènica més, per tal que pugui tenir tot el recorregut de les creacions que signem habitualment”, ha subratllat Vero Cendoya.

La finalitat del Simbiòtic és apropar el teatre tant a les persones amb discapacitat que volen pujar dalt l'escenari, com a aquelles que ho volen gaudir des de la butaca. “No hi ha espectacles professionals accessibles des de l'inici i tampoc hi ha formació reglada per les persones amb diversitat funcional, per això obrim aquesta porta perquè tinguin accés al teatre”, agrega Ana Candela, codirectora del festival.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article