‘#HeyBrain’, una campanya sobre l'ús conscient de mòbils i xarxes socials entre els joves

La Secretaria d’Infància, Adolescència i Joventut fomenta hàbits “sans i responsables” en l’ús de les noves tecnologies

La Secretaria d’Infància, Adolescència i Joventut (SIAJ) ha donat aquesta setmana el tret de sortida a la campanya #HeyBrain entre els adolescents per tal de fomentar hàbits sans i responsables en l’ús dels dispositius mòbils (‘smartphones’ i tauletes) i de les xarxes socials. L’acció destaca les virtuts de les TIC i l’apoderament de la gent jove a l’hora d’utilitzar-les, però també per conscienciar sobre perills com el ‘sexpreading’ o les addicions.

Tot aprofitant el fort increment en la utilització de les TIC durant el confinament per la Covid-19, l’objectiu de la SIAJ és adreçar-se directament a tota la població adolescent i jove per encoratjar-la a fer servir els dispositius mòbils per a desenvolupar-hi tot el seu potencial comunicatiu, creatiu, participatiu, comunitari o cívic, però amb seguretat. I, a la vegada, per fer-los sentir també empoderats per posar els seus propis límits en el món digital.

Segons diferents estudis, prop del 90% dels i les adolescents disposen de telèfons intel·ligents per a múltiples usos com ara escoltar música, xatejar, buscar informació o jugar. D’aquesta manera, els smartphones es converteixen sovint en una eina socialitzadora i en una realitat augmentada a través dels quals es poden expressar sense ser fiscalitzats pels adults.

En successives setmanes, la campanya anirà introduint altres perills de les xarxes socials, com són les addiccions al mòbil i els jocs en línia, unes tendències compulsives i incontrolades que afecten una part important de la població adolescent. En concret, alguns estudis situen en un 20% el nombre de joves que tenen dependència dels mòbils, mentre que un 18% fan servir internet de manera compulsiva.

Decàleg amb recomanacions sobre TIC

En el mateix àmbit, la Direcció General de Joventut té editat un decàleg amb recomanacions sobre l'ús de les TIC entre les persones joves, inclòs en l’estudi TIC i joves. Reflexions i reptes per al treball educatiu. La publicació estableix els aspectes positius i els efectes nocius que pot comportar la interacció entre joves i TIC. Entre els primers, hi destaca la millora en les relacions socials de les persones joves; l’aportació de noves habilitats en l’àmbit personal i laboral; la potenciació de les capacitats creatives i de resolució de conflictes; l’augment de la implicació de les persones joves en la millora de la societat, i l’aparició del jove produser que participa del debat públic.

Malgrat tots aquests avantatges, el treball també descriu els aspectes negatius d’aquesta relació: aïllament físic, l’addicció a les TIC o ludopatia i les malalties que se’n poden derivar, la necessitat compulsiva d’exposar la vida personal a les xarxes, el ciberassetjament, el sexpreading, noves expressions de violència masclista, la sobredosis d’informació, i els trastorns psicològics.

Finalment, l’estudi inclou una descripció de 33 recursos i iniciatives per a afrontar i millorar la relació entre TIC i joves. Entre aquests recursos hi ha el programa la DGJ KNKTA’T, que incorpora les TIC en els diferents programes de foment de la participació i dinamització juvenils que hi ha en marxa arreu del territori per, d’aquesta manera, crear nous espais d’interlocució en el qual hi accedeixin una major diversitat i nombre de joves. Així mateix, el KNKTA’T assessora els professionals de joventut en l’anàlisi i la planificació de les TIC com a eina de suport a la participació juvenil.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article