Quan l’escola es converteix en un aparador d’artistes per fomentar la creativitat de l’alumnat

El centre Font de la Pólvora, a Girona, participa en un projecte pedagògic que utilitza l’art per potenciar la motivació dels infants


L'escola de Font de la Pólvora, a Girona, s'ha convertit aquesta setmana en un escenari per on han desfilat artistes de diverses disciplines, i els alumnes s’han convertit en espectadors actius.

A través de diverses disciplines artístiques, els alumnes han après a millorar les seves capacitats artístiques i també aprendre nous coneixements. Es tracta del projecte 'Llum' que s'inclou en les Escoles Tàndem de les fundacions Catalunya la Pedrera i la Ciutat Invisible, una iniciativa que vol fomentar la creativitat dels infants i també contribuir a la renovació pedagògica per part dels mestres.

Aquest projecte consisteix en acostar diversos artistes durant quatre dies de classe perquè facin tallers i activitats amb els alumnes. D'aquesta manera, s'intenta despertar la motivació per aprendre coses noves dels infants. La setmana que ve es faran els projectes, en què alumnes i professors tractaran de forma més específica alguns dels conceptes que han descobert sobre la llum de la mà dels artistes.

En aquest sentit, durant tota la setmana els alumnes han pogut fer un taller d'ombres xineses o també veure un planetari per entendre la llum que desprenen els astres. A més, una de les activitats creatives que més ha agradat als infants és la pintura interactiva de la mà de Xavier Bové. Es tracta d'una activitat en què hi ha un projector que detecta el moviment i el transforma en traços d'un pinzell virtual. El creador visual posa música als alumnes i aquests quan ballen van tenyint la tela virtual de colors.

Bové s'ha mostrat satisfet de l'actitud dels alumnes, ja que ha afirmat que transmetien “il·lusió” en els seus ulls quan veuen “com amb la mà a l'aire hi ha uns pinzells que pinten la tela”. Pel creador a través d'aquestes activitats de pintura i música es pot potenciar “la capacitat d'expressió”. Bové ha remarcat la especial importància de fer-ho en casos més “complexes” com els alumnes de l'escola de Font de la Pólvora, ja que les disciplines artístiques poden “obrir les portes a nous futurs”.

La directora de l'escola, Pilar Marco, també ha defensat els avantatges que comporta introduir les disciplines artístiques a les aules. Marco creu que aquest projecte permet “fer activitats originals, motivadores i engrescadores” que despertin l'interès dels infants a l'hora d'aprendre coses noves.

Millorar la metodologia pedagògica

Per altra banda, el projecte ‘Llum’ també preveu mostrar als professors “noves maneres” d'interaccionar amb els alumnes. Aquest és un dels objectius del projecte Escoles Tàndem que organitza la Fundació Catalunya la Pedrera. La responsable del projecte, Èlia Ferrer, ha apuntat que més enllà de les activitats que s'organitzen amb artistes, també hi ha una formació amb els docents per trobar noves vies i mètodes pedagògics a l'hora de motivar els infants.

El projecte d'Escoles Tàndem ja fa deu cursos escolars que funciona i des del 2018-2019 que treballen amb les escoles que hi ha al sector Est de Girona (Font de la Pólvora, Vila-roja i Sagrada Família).

Ferrer ha recordat que la idea d'aquest projecte educatiu és el “llarg termini” i per això busquen com fer que els professors aprenguin de les experiències artístiques per proposar activitats originals i motivadores quan el programa s'acabi.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article