El tancament progressiu dels centres d’educació especial, necessari per aplicar “un model més inclusiu”

El Síndic defensa que calen més “recursos i formació" per reubicar almenys un 70% de l’alumnat en escoles ordinàries


El Síndic de Greuges demana un tancament progressiu i una transformació dels centres d'educació especial per aplicar “un model més inclusiu” a Catalunya. Així ho ha recalcat en l’informe L’educació inclusiva a Catalunya, elaborat en el marc del Pacte contra la segregació escolar i fet públic aquest dimarts, on defensa que calen més “recursos i formació” per reubicar, com a mínim, un 70% de l'alumnat amb necessitats educatives especials en escoles ordinàries.

L’informe posa de manifest “la persistència d’algunes mancances relacionades amb l’atenció a la diversitat” i amb les “dificultats en l’aplicació efectiva del model d’educació inclusiva” previst en el Decret 150/2017. Així, el Síndic defensa que “la insuficiència de recursos no és l’únic gran obstacle per fer efectiu un sistema educatiu inclusiu”: cal un “canvi cultural en el professorat i les famílies”. 

I és que un dels efectes que havia de tenir el Decret 150/2017 d’escola inclusiva era el buidatge progressiu dels centres d’educació especial (CEE) per tal que el seu alumnat s’anés incorporant als centres ordinaris. Tanmateix, segons les dades del Departament d’Educació, el curs 2020/21 els 103 centres especials que hi ha a Catalunya acollien un total de 7.818 alumnes, 362 més que el curs anterior, 731 més que dos cursos enrere i 979 més que el curs 2017/18, al principi del qual es va aprovar el decret d’escola inclusiva. 

En aquesta línia, el Síndic recalca que “la insuficiència de recursos no és l’únic gran obstacle per fer efectiu un sistema educatiu inclusiu”, sinó que cal “un canvi cultural en el professorat i les famílies”. Segons l’entitat, “una part important del professorat encara continua considerant que l’educació inclusiva afecta només l’alumnat amb necessitats educatives especials”, de la mateixa manera qu encara existeix una resistència “important” per part de les famílies de diversos alumnes que consideren que un centre convencional no els proporcionarà una atenció especialitzada que sigui “suficient”.

El següent pas

Per acabar, l’informe presenta un seguit de recomanacions per fer front a aquesta situació, com un programa de formació i suport del personal docent i les famílies perquè tots els actors puguin entendre i compartir el model d’escola inclusiva; comissions territorials per a l’educació inclusiva, amb la presència de tots els serveis que atenen infants i famílies dins i fora de l'àmbit educatiu, amb l'objectiu que puguin actuar de manera coordinada i garantir un enfocament comú en les intervencions respectives; i establir un pla general de tancament i transformació dels CEE que suposi la reducció com a mínim d’un 70% de l’alumnat escolaritzat en aquests centres, de manera que aquests puguin esdevenir recursos d'última ràtio i de suport intensiu i es transformin en proveïdors de serveis i recursos per a l'escola ordinària. 

A més, el Síndic proposa un protocol amb criteris per a l’assignació d’alumnat a centres d’educació especial i una comissió específica de valoració tècnicament qualificada per a l’admissió a aquests centres, així com establir un pla de foment de la participació dels infants amb necessitats específiques de suport educatiu a l’oferta de lleure i ajuts per als promotors de les activitats.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article