Aprendre a tocar un instrument jugant amb l’ordinador, el projecte de Cases de la Música que triomfa als instituts

Rockin va néixer fa quatre anys a set centres de secundària i ara ja es fa a 22


És el primer dia que el Bernat, de 12 anys, toca la bateria, però sembla que ho hagi fet tota la vida. És un dels alumnes de l'institut Sis de Manresa, que participa al programa ‘Rockin’, liderat per Cases de la Música.

Es tracta d’un projecte perquè els alumnes aprenguin autònomament a tocar instruments de música moderna. Ho fan davant d’un ordinador, com si es tractés d’un joc. “Havíem arribat a fer avorrida la música, que en teoria és una cosa divertida. Amb ‘Rockin’ intentem tornar-ho a fer divertit, que sigui experimental. El primer que fas és tocar l’instrument”, explica Dani Castellano, director de la Casa de la Música de Manresa. El projecte va néixer l’any 2018 a set instituts i ara ja es fa a 22 centres. “És un èxit”, admet Castellano.

La bateria, el teclat, el baix o la guitarra. ‘Rockin’ permet que l’alumnat aprengui a tocar cançons amb un d’aquests instruments en tan sols un any. Ho fan amb l’instrument a les mans des del primer dia i davant d’un ordinador, com si es tractés d’un videojoc, que els indica quan ho fan bé i quan s’equivoquen. Tots els alumnes aprenen autònomament, amb l’ajuda d’un professor a l’aula que els dona suport.

A l’Institut Sis de Manresa tot l’alumnat de primer de l’ESO passa per aquest programa i, a partir de segon de secundària, és una assignatura optativa que els alumnes poden triar. La Lola Vallejo, de 12 anys, és una de les alumnes que participen al programa. Cursa primer de secundària i mai abans havia tocat un instrument. Ha triat el teclat i admet que ha descobert una gran afició. De fet, li agrada tant, que es planteja fer-ho més. El Bernat Queralbs té clar el que més li ha agradat: “Que pots estar al teu rotllo, tocant, sense un professor que et digui tota l’estona com ho has de fer”.

Els resultats amb aquest sistema són molt ràpids. De fet, des del primer dia els alumnes ja toquen cançons. Roger Andorrà és el professor de l’aula i admet que l’ha sorprès la rapidesa del sistema. “Quan veus que un alumne toca una cançó des del primer dia és llum. Els aprenentatges són a pas de gegant”, subratlla.

La música, una gran eina en l’adolescència

“Que tinguin l’oportunitat d’estar en contacte amb un instrument”. Per Pau Reguant, professor de música de l’institut Sis de Manresa, aquest és un dels objectius de l’assignatura. Reguant subratlla la importància que tots els infants tinguin contacte amb la música “com a llenguatge universal” que és.

De fet, professors i impulsors del projecte estan d’acord en la rellevància que juga la música en l’etapa de l’adolescència. “Quan estic baixa o trista, em poso música alegre i se’m passa tot”, explica Vallejo. El mateix li passa a la Doae Namir, alumna del ‘Rockin’, qui assegura que li encanta escoltar música: “Em permet estar tranquil·la, com si estigués sola en aquest món”.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article