Ensenyament i el Síndic es reuneixen per combatre la segregació escolar

En una trobada han abordat les bases per a un pacte social i polític i per a la regulació dels processos d'admissió als centres


El Síndic de Greuges, Rafael Ribó, i el Departament d’Ensenyament s’han reunit aquest dilluns amb una trentena d’agents de la comunitat educativa i representants dels grups parlamentaris per posar les bases d’un pacte social i polític per combatre la segregació escolar a Catalunya. 

En el procés d’admissió escolar del curs 2018-2019 s’incorporaran directrius com la suma de punts a famílies no immigrants per facilitar la seva entrada a centres amb molta immigració. També, però, se n’eliminaran d’altres, com els punts complementaris per malaltia digestiva crònica, com la celiaquia. Actualment aquesta condició permet sumar 10 punts a la preinscripció i a partir del 2018 s'incrementarà la vigilància i es comprovarà que realment la patologia pot afectar el desenvolupament de l'alumne a l'escola.

Segons ha apuntat la Consellera d'Ensenyament, Meritxell Ruiz, aquest any no s'implantarà el canvi perquè no hi ha temps per poder modificar el decret d'admissió d'alumnes, però sí que "s'intensificaran les mesures de control". El període de preinscripció d’enguany va del 20 de març al 7 d'abril.

Una altra mesura que s’encetarà a partir del 2018 serà no fer recaure tots els nous estudiants, un fet conegut com a  matrícula viva, en els centres més desfavorits. Així s’evitarà que les escoles que ja estan guetitzades rebin encara més alumnat de fora durant el curs. “Tenim instruments per reduir la segregació i hi ha exemples municipals que hi han aconseguit”, ha dit Ruiz, que ha matisat que moltes de les mesures s’hauran de dissenyar en funció de la situació de cada municipi.

El Síndic va presentar l’any passat dos informes que assenyalaven casos com els de Manlleu, Olot, Mataró i Vic, tots ells amb un percentatge d’immigració elevat però repartit entre els seus diferents centres.  Els informes recollien que "la segregació no està directament relacionada amb el pes migratori sinó que implica més factors". Les mesures avui proposades són recomanacions ja presentades pel Síndic al Parlament en els informes La segregació escolar a Catalunya (I): la gestió del procés d’admissió d’alumnat (Juliol 2016) i La segregació escolar a Catalunya (II): condicions d'escolarització (Novembre de 2016).

Segons ha dit Ensenyament en un comunicat, aquest any  potenciarà les comissions de garanties d'admissió i farà un document d'instruccions sobre la "utilització activa dels instruments per a la distribució equilibrada de l'alumnat". En concret, abordarà la gestió dels possibles canvis de centre, els criteris per al seguiment de les assignacions d’ofici i la limitació de les matrícules fora de termini en centres socialment desfavorits. També el procediment de detecció d’alumnat amb necessitats educatives especials i el procediment previ d’informació de places vacants als centres.

Pel que fa a l'àmbit local, Ensenyament recomanarà que els ajuntaments facin propostes de zonificació escolar i d’adscripcions que ajudin a una escolarització de l’alumnat més equilibrada. També potenciarà els pactes locals amb la participació dels centres escolars i les modificacions en l’oferta de places i grups per evitar situacions de sobreoferta. Un altre dels acords és potenciar la transparència, a través de per exemple la publicació de les llistes d'espera de les escoles.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article