La comunitat educativa es revolta contra el 155 per voler incloure la casella d'elecció del castellà a les escoles

Considera que la decisió respon a finalitats polítiques i reivindica el model lingüístic català com a garant d'inclusió i cohesió


El Ministeri d'Educació estudia si en l'aplicació del 155, a través del qual assumeix les competències del Departament d'Ensenyament, pot modificar les normes de preinscripció escolar i incloure, en l'imprès que omplen les famílies, una casella per a què els pares puguin triar el castellà com a llengua vehicular amb què volen escolaritzar els seus fills. Davant d'aquest anunci, la comunitat educativa i els sindicats s'han mostrat crítics i assenyalen que el model lingüístic a Catalunya “no es pot canviar de la nit al dia”.

La presidenta de la FaPaC, Belén Tascón, ha recordat que els resultats asseguren que tots els nens i nenes catalans assoleixen el nivell de català i de castellà, i per tant, funciona i “no hi ha necessitat” de canviar-lo. A més, ha apuntat que els projectes educatius de cada centre inclouen el projecte lingüístic i canviar-ho, pot allargar-se fins a un any. Per tant, creu que és una proposta “irrealitzable” per al curs vinent.

Tascón considera, a més, que és una “perversió” utilitzar el context polític per incloure una opció que “divideix” perquè s'ha aprofitat “un buit” i per tant, s'ha tornat a utilitzar la llengua amb finalitats polítiques. Per Tascón, en el procés de preinscripció les famílies han d'abocar-se a escollir la millor escola, i marcar una o altra casella és ''fàcil'', però no permet valorar “la conveniència” de la mesura des del punt de vista educatiu i social.

Per la seva banda, la plataforma Somescola ha rebutjat a través d'un comunicat tot “atac” que posi en perill la immersió lingüística a Catalunya. En aquest sentit, aquest col·lectiu de més d'una cinquantena d'entitats del món educatiu, social, pedagògic, lingüístic i sindical de Catalunya alerta del “perill” que podria suposar per a la cohesió social que s'inclogui una casella per triar el castellà com a llengua vehicular a l'escola catalana. La plataforma afirma que el model d'escola actual està “compromès” amb la cohesió social, “garanteix” la igualtat d'oportunitats per a l'alumnat i “assegura” el coneixement del català i del castellà. Per tot plegat rebutja “l'intent de segregació” per “motiu lingüístic”.

La Plataforma per la Llengua ha alertat que el govern espanyol “pot estar buscant la divisió” a les aules de les escoles de Catalunya segons la llengua vehicular que els pares triïn per als seus fills. L'entitat alerta que això “trencaria un consens” de més de tres dècades “àmpliament avalat” pels agents educatius i socials en què el català ha actuat com a “llengua comuna” a l'escola i ha permès que la llengua fos una “eina de cohesió social”.

Els sindicats també rebutgen la proposta

El sindicat majoritari en el sector de l'Ensenyament, USTEC-STEs ha qualificat de “línia vermella” la mesura que ha anunciat que està estudiant el Ministeri d'Educació per deixar triar als pares la llengua vehicular d'escolarització. Pel portaveu del sindicat, Ramon Font, “és el més gros” que pot fer el govern espanyol a qui adverteix que s'està posant “en un esbarzer”. Recorda que la immersió lingüística a Catalunya és la política educativa més “exitosa” i que la que ha generat “consensos més amplis”. Lamenta també que la decisió es pugui prendre en el marc de l'aplicació del 155 i no descarta cap tipus de mobilització, tant de la comunitat educativa com de tota la societat.

El Sindicat d'Estudiants dels Països Catalans (SEPC) també s'ha mostrat contrari a la possibilitat d'incloure l'opció d'escollir la llengua d'escolarització en el proper procés de preinscripció i tampoc descarta mobilitzacions davant de “qualsevol atac”. Considera que s'està fent sota l'aplicació de l'article 155 a Catalunya, i alerta que podria suposar un “xoc frontal” amb el model d'immersió, si hi hagués govern. El sindicat considera que el model català ha permès i segueix permetent “la inclusió i la cohesió a les aules catalanes” i que en canvi, si aquesta reforma tira endavant, podria portar segregació dels alumnes entre les escoles públiques, i “trencar” amb la feina feta fins al moment.

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article